WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

INCREASING MEDIA PLURALITY
OR
CONTROLLING THE DEBATE?

A report on Press Freedom in Ecuador

WAN-IFRA
World Association of Newspapers and News Publishers
Press Freedom Department
January 2012



WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

INTRODUCTION

The World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA) carried out a
six-day mission in Ecuador in November 2011. During the visit to the country, WAN-
IFRA representatives met with the government officials, journalists, newspaper
publishers, diplomats, members of civil society and university professors. Concerned
about what it views as a rapid deterioration in the state of press freedom in the Andean
country, the organisation produced the following report, based on interviews carried out
during the mission and the organisation's ongoing investigation throughout 2011. The
delegation, composed of Christoph Riess, CEO of WAN-IFRA, and Rodrigo Bonilla,
Press Freedom Missions manager, expressed concern about the increasingly polarised
environment in the country and the hostility between media professionals and the
Government. The report illustrates how the Government is in practice establishing a strict
control over all arenas of public debate, while couching this in a debate centered around
media plurality.

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

GOVERNMENT POLICY ON MEDIA DIVERSIFICATION

Ecuadorian authorities argue that the country's media landscape needs to become more
diverse and democratic. According to them, private media are in the hands of an oligarchy
made up of eight families with overlapping financial interests in various businesses and
banks; this impacts on plurality and freedom of expression. "When financial institutions,
businesses and media companies are concentrated in just a few hands, there is a silencing
effect and lack of independence," a high-ranking member of the National Assembly for the
governing party told WAN-IFRA.

Government representatives and directors of state-run newspapers told the WAN-IFRA
delegation that the private media had played a very negative role during the banking crisis
that affected the country in the late 1990s and which resulted in one of the most serious
economic crises in the country's history. Some private media had hidden the imminent
arrival of the crisis, focusing on their owners' interests, who were also bank executives,
according to government officials. "The Gama-TV and TC Television channel answered to
the Isaias financial group, which also owned Filanbanco; the TeleAmazonas station
defended the interests of its owner, Fidel Egas, who also owned the Pichincha bank,"
contends Alberto Acosta, formerly linked to the Government. "The large economic
groups were fighting over power via their media outlets, there was no real journalism,"
said Orlando Pérez, assistant manager of El Telégrafo, a newspaper that closely follows
the government line.

Nevertheless, journalists working for media independent of the Government feel that
these accusations against the press are misleading. One journalist who preferred to remain
anonymous for fear of retribution, told WAN-IFRA that while certain media outlets,
particularly television channels, did take the side of the bankers, it was definitely "thanks
to the press that the whole complex system of corruption in the banks was revealed.
Members of the press followed with great attention how the financial system was falling
and had to learn how to report on this complicated matter, which was definitely a new
topic for Ecuadorian journalists. [The government] does not have any real arguments
against the press and is trying to draw on incidents that occurred ten years ago to
stigmatise all of the private press and blame it for something that was created by the
banks and the Government acting conspiratorially," the journalist said. It seems that the
official rhetoric tends to blame the private media in general for the complicity of certain
private television stations with some bankers.

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

DIVERSITY OR PROPAGANDA?

Member of the National Assembly Rolando Panchana said that when Rafael Correa came
to power, Ecuador "was the only country in the Americas without public media." Only
the National Ecuadorian Radio (Radio Nacional del Ecuador) was in existence, and it was
not operating at the time. According to Panchana, the friction between the state and the
private media began when the Government started to create public media. Orlando Pérez
says that there was little media diversity and that in Ecuador "there were no left-leaning
media outlets, all alternative projects were displaced by the media establishment." Patricio
Barriga, advisor to National Communication Secretary (Secretario Nacional de
Comunicacion) Fernando Alvarado, told WAN-IFRA that the emergence of public media
has been "a great achievement" and provides a "true alternative" to the private media.

In order to bring about this diversification, since Correa became president until today, the
Government has been creating public and state-run media and has seized certain private
media outlets that were facing bankruptcy.

In 2008, the Government took over a number of assets belonging to the Isaias group,
which allegedly owed US $661 million to the state after its banking institution, Filanbanco,
collapsed in 1998. The government takeover encompassed the TC Television and Gama
TV channels, which at the time drew 40% of the country's audience. The president
promised that the two stations would be sold within six months but never fulfilled this
promise.

There are serious doubts about the independence of the public media and those that were
taken over by the state. Orlando Pérez, of the state-run newspaper El Telégrafo, which
was seized in 1999 by the state to recuperate monies owed by a bankrupt financial group,
feels that "even though we are not independent, we are autonomous. More and more we
are able to investigate matters in greater depth and we have even reported on cases of
corruption within the Government." Nevertheless, some of those interviewed argued that
these media outlets are "not at all independent" and they serve as a "propaganda tool" for
the Government. "These are not public media, they are not media that serve the society,"
says Alberto Acosta; "they are in the hands of the Government." While some of them
have been openly created to be propaganda tools to promote the Government's actions,
those which claim to be public and those seized by the government very rarely produce
critical reporting of the authorities.

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

Media outlets taken over by the state:

Television: TC Television, Gama TV, and cable stations Cable Noticias 3 and Cable
Deportes 7, ArturOh

Radio: Carrousel, , Radio Super K 800, Radio Universal

Magazines: La Onda, El Agro, Valles and Samborondén

Public media:

Television: Ecuador TV

Radio: Radio Publica de Ecuador
Newspapers: El Telégrafo, PP El Verdadero

State-run media:

Newspapers: El Ciudadano

Radio: Radio de la Asamblea Nacional

News agencies: Agencia Publica de Noticias del Ecuador y Suramérica

In order for the government's expressed goal of diversifying the media landscape to
become a reality it would have to go hand in hand with financial transparency and media
independence. However, the management of the seized, public and state-run media is
carried out in such a complex fashion that makes it very difficult to determine with any
certainty how these media outlets are administered and financed, raising doubts about
their editorial independence. For example, the media outlets that were taken over by the
government are run by a trusteeship, the AGD CFN No Mas Impunidad (No more
impunity), a private legal institution which is managed by the state. As a result, the
balance of its accounts is not subjected to the same scrutiny as other companies or
institutions.

As a result, the Government effectively controls 20 media outlets, and has gradually
become the most important media owner in the country. The acquisition of such a large
number of media entities in just four years, many of which are managed through complex
and obscure legal structures, leads one to suspect that rather than trying to diversify the
media landscape, the Government has created a powerful and sophisticated
communications apparatus via which it can promote its agenda and respond to any
criticisms.

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

DIVERSIFY OR DISQUALIFY?

The Government's willingness to diversify and democratise the media landscape is further
put into question when one considers the confrontational tone that President Rafael
Correa uses against any individual or organisation that questions or criticises his
administration.

This confrontational approach is visible during the President's Saturday '"cadenas",
presidential addresses which are broadcasted on public media. During these weekly TV
and radio broadcasts which last several hours, the President provides an extensive account
of the Government's activities. He also takes some time to respond to criticisms in a
particularly aggressive fashion, by discrediting, abusing and insulting his critics. The
President has referred to journalists variously as “imbecile”, stupid”, “ink-stained hitmen”
or “mafiosos”. These speeches are uttered during events held each Saturday in different
parts of the country, during which hundreds and even thousands of people are gathered.
Otto Sonnengolzner Sper, president of the Ecuadorian Radio Broadcasting Association
(Asociacion Ecuatoriana de Radiodifusion), said "about 400 or 500 radio stations
throughout the country transmit these Saturday broadcasts, many of them out of fear that
otherwise they would not be granted government advertising contracts."

Mauricio Rodas, executive director of the Ethos Foundation (Fundacién Ethos), a Mexico
City-based research center focusing on public policies, told WAN-IFRA that in 2009, his
organisation identified 171 different types of insults or offensive terminology used by the
President during these Saturday broadcasts. Searching online provides videos that contain
a wide collection of insults specifically directed at the press.

WAN-IFRA expressed its concern over the President's aggressive stance against the media
and those who are critical of his administration. The Government's response was to show
WAN-IFRA's delegates a video containing images of TV journalists insulting the
President and scenes of private media journalists refusing to comment when questioned
by media outlets linked to the Government. The video tries to demonstrate how the
private media and non-governmental organisations are trying to manipulate the
information to carry out a campaign against the Executive. In WAN-IFRA's opinion, the
government is attempting to deflect attention from the core issue - that personal attacks
by the president have a chilling effect on the independent press. It is the legitimate role of
the press to criticise public figures and journalists are not obligated to respond to
questions from government-controlled media.

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

It is surprising to see how the Government's diversification policy seems to necessitate
the ongoing discrediting of the established media. "The president found in the private
media his punching bag," comments an analyst who wished to remain anonymous. An
academic and a columnist for the newspaper El Universo, Simén Pachano, told WAN-
IFRA that in Ecuador "there is no opposition because there is a crisis of political actors
and political parties; as such, the President has to create his enemies." Felipe Burbano, a
professor in the Latin American Faculty of Social Sciences in Quito, feels that "the style
of this Government is confrontational, it needs an adversary around which it can
construct its own platform, plans and identity. It has found an excellent 'war horse' in the
media."

The Ecuadorian Government makes excessive use of the national "cadenas", official
statements spontaneously broadcast on television and radio. It resorts to using these
special announcements, normally reserved for use in cases of emergency to warn or
inform the public, in order to promote its agenda. According to Fundacion Ethos, between
January 2007 and May 2011, there were 1,025 television and/or radio "cadenas". "During
this same time period, in a country like Mexico - which had an HIN1 flu outbreak, is
ravaged by natural catastrophes every year, and is engaged in a bitter fight against drug
trafficking - there were only 47 national cadenas," said Mauricio Rodas. These broadcasts
are also used to discredit the Government's opponents. A reporter who preferred to
remain anonymous, said that journalists fear they may be targeted in the President's
speeches: "The Government names certain individuals, providing their full name, during
these radio programmes that are broadcast in the cities where these journalists live." Of
even greater concern is the fact that these national "cadenas" and the Saturday “cadenas”
are financed by Ecuadorians' tax money but are systematically being used as propaganda
and for political gains by the Government.

A SYSTEMATIC CRIMINALISATION OF CRITICISM

Member of Parliament Mauro Andino, president of the National Assembly's
Communication and Justice committees contends that "freedom to express an opinion and
access information cannot be mistaken for the freedom to insult". Nevertheless, WAN-
IFRA reiterated its condemnation of the systematic use of certain forms of "desacato"
laws - aggravated libel or slander - in cases launched against critical journalists by the
President or governmental officials. WAN-IFRA also condemned the number of civil
lawsuits seeking utterly disproportionate damages. The National Communication

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

Secretary, Fernando Alvarado, told the Association that "the Government greatly values
honour" and that these legal cases are "milestones that one marks while trying to change a
society. It is one thing to express an opinion, and quite another to speak with certainty,
make allegations and defame someone." These "milestones" are the cases involving the
book El Gran Hermano and the El Universo newspaper.

The ""El Gran Hermano'' case

Journalists Juan Carlos Calderon and Christian Zurita are facing a case filed against them
by the President claiming US$10 million in moral damages in connection with their book
El Gran Hermano. In the book they detail allegations of official corruption and claim that
Rafael Correa was aware of it, which he categorically denies. The case is still pending.

The ""El Universo' case

Accused of aggravated libel against an official, the former opinion editor of El Universo
newspaper, Emilio Palacio, the El Universo corporation, and company executives Carlos
Pérez, César Pérez and Nicolas Pérez, were sentenced in July 2011 to three years in
prison and US$40 million in fines payable to the President of Ecuador, who initially
sought US$80 million.

The complaint stemmed from an article by Palacio entitled "No to lies". The piece called
into question the President's handling of a 30 September 2010 police uprising, which the
Government had characterised as an attempted coup d'etat. The sentence was upheld in
September 2011 by a second instance court and in December the Supreme Court of
Justice ratified Palacio's prison sentence after rejecting his appeal for a review of the case.
An earlier appeal questioning the legality of the process had previously been rejected. In
an unprecedented case, the complaint is also directed against the media owners and the
media outlet itself under the concept of "coadjuvant authorship ", rendering them
responsible for the alleged crime.

The first instance process was marked by disconcerting irregularities, as the presiding
judge read the 5,000 page file and drafted a 156-page sentence in less than 24 hours. On
21 December 2011, the Guayas Prosecutor's Office launched an investigation of this
judge. There are strong suspicions that the sentence had already been prepared by
individuals close to the President, which would indicate serious interference into the
workings of the Judiciary by the Executive.

Both cases are noteworthy because of the harshness of the sentences the President

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

requested. Members of the Government and those close to them believe that the media are
free to act with impunity and some of their journalistic practices are reprehensible.
Orlando Pérez explained that "the Government is using the state media to demand that the
press shed light on matters and set things straight when it makes a mistake — and the
press does not like this, that's why there is so much aggression." This supposed impunity
that the independent press benefits from and an overestimation of the concept of honour
seem to be the two elements that, according to the Government, justify the severity of the
legal actions.

WAN-IFRA condemns this approach. There are dozens of examples from around the
world of efficient and autonomous systems of media regulation. To address any
shortcomings of Ecuadorian journalism via multi-million dollar lawsuits and criminal
charges can only have negative implications, since these trials do not have a regulatory
effect. They only serve to intimidate the country's journalistic community and encourage
self-censorship. "These actions have sown fear," said one of the people who was
interviewed on condition of anonymity. "We hesitate, we’re thinking about things three
times, we are on our way to becoming a frightened society." The Government did not
respond to expressed concerns about self-censorship being a direct consequence of these
trials. It simply stated that the main reason for self-censorship in Ecuador is the alleged
pressure that certain media owners exert on their editorial offices.

WAN-IFRA believes that a newspaper's editorial line should not be mistaken for
censorship. Moreover, the organisation feels that the President's use of the charge of
"coadjuvant authorship" against a newspaper (refer to the insert on the El Universo case)
will do even more to encourage prior censorship in editorial offices. This is "a dangerous
and harmful concept, unprecedented in Ecuador's legal and constitutional framework,"
Alberto Acosta told WAN-IFRA. "It will lead to prior censorship by media owners and
will have a gagging effect on freedom of expression."

Moreover, these methods of criminalising criticism in the media have also been used
against other members of civil society who are opposed to the Government. Members of
peasant movements, student groups, labour and indigenous organisations, who were
initially supportive of Correa's Government, seem to be distancing themselves from his
administration. As the former mayor of Quito and a member of the National Assembly
for the Opposition, General Paco Moncayo, said "this Government has abandoned its
own Constitution and its own political goals. It can no longer count on its social base and
their most vocal proponents." At each turn, the Government seems to be becoming more

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

authoritarian. Interestingly enough, after assuming power the Executive introduced the
right to peaceful resistance (Article 98) under the new Constitution and granted amnesty
to more than 600 people who had been persecuted by former regimes for opposing large
mining and development projects by private companies. This same Executive is now in
the process of prosecuting more than 200 members of peasant movements, student
groups, labour and indigenous organisations, accused of sabotage and terrorism for voicing
their opposition to some of the Government's projects and reforms.

LEGISLATIVE TOOLS OF CONTROL

Via the National Assembly, the government has passed new laws and has drafted a
number of bills that are of great concern, as they grant the Executive excessive control and
regulatory powers over the media. It is also disconcerting that the Ecuadorian criminal
code still contains provisions that criminalize defamation against public officials, known
as "desacato" laws, which are contrary to inter-american and international freedom of
expression standards.

A criminal code that upholds the concept of “desacato”

The President has put forth a criminal code bill, which according to Member of Assembly
Mauro Andino, will “unify more than 200 laws stipulating penalties for various crimes
into one unified criminal code”. When he was told of the concerns about the fact that this
new code still contains provisions criminalising expressions offensive to authorities,
Andino responded that there was still room for improvement. At the same time, the
legislator argued that “a person's dignity and reputation is a basic human right and
therefore the crime of defamatory insult should be punishable by law under the
Ecuadorian legal system. And if the person who was targeted is an official, the crime is
aggravated insult.” As such, the concept of desacato will remain on the books, via Article
121 of the Criminal Code, which stipulates:

Article 121 of the Integrated Criminal Code Bill: Anyone deemed to have insulted or
defamed a government authority will face a prison sentence of one to three years and a
fine equivalent to one to ten basic salary units."

At the same time, Andino stressed that the bill sets penalties for those who attack
freedom of expression under Article 91, which stipulates: "Anyone, public or private,
who restricts the free expression of thought in an arbitrary or violent way, will face a

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

prison sentence of three to five years". Nevertheless, WAN-IFRA expressed concern over
the use of the wording "arbitrary or violent", as these terms are open to interpretations
that could limit the potential application of the regulation.

Curbing private investment in the media

Based on the assumption that increasing the diversity of the media landscape implies a
reduction in the number of private media outlets, the government has approved a law
which will have a negative impact on private investment in the media. Individuals who
own 6% or more of shares in media outlets will not be permitted to own shares in other
companies and will be forced to transfer those assets by 13 July 2012. The Law for
Regulation and Control of Market Power (Anti-monopoly Law), which has been
approved, is a clear indication of the government's wish to do away with media that are
financially independent of the state.

Law for Regulation and Control of Market Power (Anti-monopoly Law)

Status: Approved, awaiting regulation document by the Executive

Stipulation: Individuals who own 6% or more of shares in media outlets should transfer
their assets to other companies by 13 July 2012.

Concerns: 1-. The regulation would be carried out via a committee made up of three
members of the Executive and its powers defined by the Presidency. The implementation
of the law will be overseen by an individual who is designated by the Executive; 2-. The
law will discourage private investment in the media and will result in the closure of some
media outlets. In many cases, media that are often in a difficult financial situation, are not
the main source of income for a business person who is also involved in other ventures.
Many business people would prefer to abandon their media investments rather than
jeopardise other interests.

Analysis: In addition to the concerning influence the Executive will have in the
regulation and implemenation processes of the law, the spirit of the law is based on the
erroneous assumption that a business person should not have financial interests in the
media and other commercial ventures. There are other types of autonomous and efficient
mechanisms that would prevent conflicts of interest between editorial offices and media
owners. In addition, it should not be up to the Government to regulate the relationship
between editorial offices and these business people.

Restrictions on press content

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



-

WANE) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

While this report was being prepared, the President's wish to control the debate in the
public sphere became even more apparent. On Thursday 12 January, the Ecuadorian
National Assembly approved five proposals presented by the president of the Democracy
Code. The proposals entail a number of legal changes reforming the electoral system.

Law for the Reform of the Organic Electoral Law and for Political Organizations of the
Republic of Ecuador, Democracy Code:

Status: Approved, takes effect on 4 February 2012

Stipulation: “The communication media shall refrain from any direct or indirect
promotion that may influence the public in favour of, or against, any candidate, assertion,
electoral option or preference or political theory. This applies to all such information,
whether transmitted via special reports or any other types of messages".

Government goal: According to the President, the proposals are aimed at preventing the
private media from carrying out their own “electoral propaganda and imposing their own
agendas”.

Context: Presidential elections will be held in Ecuador in early 2013 and President Rafael
Correa will most likely seek reelection.

Concerns: 1-. This will be a blatant restriction on the content of the media;

2-. There will be limits imposed on the type of information citizens may receive about
electoral candidates, thus seriously impacting on the public debate prior to an election. 3-.
The National Electoral Council (Consejo Nacional Electoral, CNE) will determine what
content the media may publish. Its nine members are known to be close to the
government. 4-. Even though the legislation prohibits political advertising and
propaganda, it does not impose these restrictions on "matters of national importance".
Given the government's current use of the public media for its own propaganda, it seems
likely that the state will not hesitate to use these exceptions to promote its own electoral
platform.

Analysis: as the election day approaches, the president of Ecuador will able to strengthen
his control over the debate in the public sphere.

CONCLUSION AND RECOMMENDATIONS

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

According to the Government's discourse, Ecuador is in urgent need of greater media
plurality. The state also maintains that the private media are not reliable sources of
information since they are in the service of an oligarchy that only acts to serve its own
interests.

WAN-IFRA rejects this view, which is aimed at creating a political enemy and
controlling the debate in the public sphere. Journalism in Ecuador, as in many countries,
is facing immense challenges and has to overcome great shortcomings. The Government
of Ecuador seems to be taking note of these problems, not to resolve them, but in order to
carry out a sophisticated strategy of marginalising all voices independent of state power.
In response, WAN-IFRA presents the following recommendations:

- All provisions criminalising defamation of public officials, known as “desacato”
laws, should be effectively and definitively repealed from Ecuadorian legislation.

- Civil laws with reasonable damage awards provide adequate relief for all proven
cases of defamation. Government officials should be expected to have a high
degree of tolerance for legitimate criticism of their actions and should not resort to
criminal law to punish the press.

- The use of aggravated criminal defamation and demands for disproportionate
damages have an intimidating effect on society and are evidence of a regime's
anti-democratic character.

- The President should withdraw the defamation complaints and civil lawsuits
demanding disproportionate damages filed against the authors of the book El Gran
Hermano, Emilio Palacio, the brothers Pérez and the El Universo corporation

- Establish institutions that are autonomous from the Government and are tasked
with overseeing the public media. Instead of diversifying and pluralising the
media landscape in the country, the Government has created a powerful platform
via which it can publicise its own agenda.

- Promote more professional, diverse and independent journalism by engaging in a
dialogue involving all actors: members of the Government, media, national and
international civil society, citizens. The use of the Saturday "cadenas" to deliver
combative speeches that stigmatise and intimidate the journalistic community and
media owners has done little more than foment animosity and divisions in
Ecuadorian society.

- Work towards the creation of efficient and autonomous mechanisms of media
regulation in order to prevent abuses by the press. The systematic criminalisation
of critical voices via excessively harsh lawsuits that do not conform to
international standards or those of the inter-American human rights system, sows

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANZ) IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

fear and encourages self-censorship. It does not guarantee a more professional and
responsible journalism. Any media regulation mechanism should be autonomous
from the Government.

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANE)IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

World Association of Newspapers and News Publishers
76 bis Rue Beaubourg,
Paris, 75003, France
Tel: +33 147 42 8500 Fax : +33 1 42 789 2 33

CEO, WAN-IFRA
Christoph Riess
DIRECTOR, PRESS FREEDOM DEPARTMENT
Alison Meston
AUTHOR
Rodrigo Bonilla Hastings

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



WANE)IFRA

World Association of / Newspapers and News Publishers

© WAN-IFRA, World Association of Newspapers and News Publishers
January 2012
The contents of this report may be used in whole or part by publishers in the execution of their business. Use of any part of the

content or intellectual property herein for the purpose of representation or consulting requires prior written consent of the author.
Any reproduction requires prior consent of WAN-IFRA.

INCREASING MEDIA PLURALITY OR CONTROLLING THE DEBATE?
A report on Press Freedom in Ecuador — January 2012



