The Media under Siege: a journey
through the media environment in

southern Africa

s o

/MISA!

D e L]

A Tour into the Media Freedom Environment in
Southern Africa: Brief Country Profile

MISA’s Media Monitoring exercise in 2010 showed a skewed shift to legislative nature, where
repressive laws seemed to take over the emblem of media freedom in the region. However, much
worse to spark concern was the killing of two journalist in Angola, a violation, which one would view
as strange to the region, especially 20 years after the enactment of the Windhoek Declaration. MISA
also witnessed a number of repressive media legislations being proposed and enacted in Malawi,
South Africa, Botswana and Zimbabwe, a sign of deteriorating democratic values in these countries.
Arrest, detention and prosecution of journalists cases were also witnessed in countries such as
Zambia and Zimbabwe.

However, as we celebrate the 20" anniversary of the Windhoek Declaration, we would like to take
you into a brief tour in examining the Media Freedom Profile for each of the 11 Southern African
countries as monitored in 2010.



Number of Alerts, Communiqués, and Press Statements sent per country in 2010

COUNTRY NUMBER OF | NUMBER OF | PRESS RELEASE
ALERTS COMMUNIQUES
2 13 0
7 2 7
5 0 1
8 13 7
3 4 2
4 11 4
10 17 8
16 1 0
3 5 8
24 11 7
27 13 17
20
109 90 81

CLASSIFICATION OF VIOLATIONS PER COUNTRY MONITORED IN 2010

0 1 0 1 0 0 0 0 0 1 2
0 4 0 8 0 1 0 3 1 4 2
0 2 0 2 0 0 0 2 0 0 1
0 0 0 8 0 0 0 5 0 1 1
1 4 0 12 0 1 0 6 1 2 3
2 4 0 0 0 2 0 2 4 3 4
0 2 0 2 0 0 0 1 0 2 1
1 5 0 8 0 1 1 9 2 4 12
1 5 0 9 0 13 0 7 1 3 5
Total 5 29 2 61 0 20 1 39 |9 22 32




Angola

Independence: November 11, 1975 President: Jose Eduardo dos Santos

Through its monitoring MISA managed to expose the killing of two (2) journalists in Angola violations
that sent a dark cloud to the media environment in Southern Africa. A Togolease Journalist was shot
in Kabinda, Angola just upon the arrival of the Togolese Soccer Team to participate in the 2010
African Cup of Nations. The journalist was shot by alleged rebel movement that seeks the secession
of Kabinda from the rest of Angola. Whereas, Alberto Graves Chakussanga, a Radio Journalist with
Radio Despertar was gunned down by unknown assassin at his house in Luanda on 5 September
2010. MISA widely distributed these violations across the world and sent out press statements
calling for the arrest and prosecution of offenders. This information caught the attention of many
other media rights organisation in the world that also reacted to the violation by sending protest
statements against the violation. However, the killers of these journalists are still at large.

Meanwhile Angola is also still faced with lack of Access to Information legislation to allow
journalists and the public access to public information.

Angola media landscape

Media Ownership Number Per Media Category
o ) Government 1
Television Stations -
Private 1
Government/
. . . 1
Radio Stations Public
Private 7
Community Radio Stations 0

[a—

Government

Newspapers/ Dailies -
Private

(=]

Government 0
Private 11

Newspapers/ Weeklies




Botswana

Independence: September 30, 1966 President: lan Khama

Botswana has enacted the Media practitioners Act that seeks to register journalist and
control the media by statute. The act has stalled an envisaged self-regulatory mechanism in
that country. The government decided to drive a statutory regulatory body to control the
media, but has since failed to get off the ground. In addition to this repression, president
Khama has scraping the Ministry of Communication, Science and technology; state print and
broadcasting media are now under his bosom through the Ministry of State President.
However President Khama is not always having his way, his infamous Media Practitioners
Act of 2008 has failed to take off. Intense lobbying from MISA has meant that publishers
have refused participation while the law society has refused to provide a chair as required by
law. However MISA together with other players have launched a constitutional challenge
which seeks to repeal the Media practitioners Act and ensure that the media regulate
themselves. The case is still at initial stages.

Botswana does not have an Access to Information legislation, making it difficult for both the
media and citizen to access public information.

The government in Botswana is still exercising its control of the Botswana Television (Btv).
There is still need for the government to avail its political will to transform the state media
into public broadcasters that will serve the interest of every citizen. The continuous control
by the government over Btv is evident given the conflict that always prevails over the
allocation of airtime to political players during elections.

Botswana media landscape

Media Ownership Number Per Media Category
= ) Government 1
Television Stations -
Private 1
Government/
. . . 2
Radio Stations Public
Private 3
Community Radio Stations 0
- Government 1
Newspapers/ Dailies -
Private 1
) Government 0
Newspapers/ Weeklies -
Private 12




Lesotho

Independence: October 4, 1966
Prime Minister: Pakalitha Mosisili

The country has no Access to Information legislation and the media, which makes it difficult
for the media and other citizens to access public information.

The government holds the monopoly of state media. The government has also proposed a
Media Council Bill that seeks to drive a statutory control over the media and stall promises
for self regulation of the media in that country.

The media in Lesotho still faces defamation law suits and threats at the heads of powerful
political players in the country. This has being worsened by the lack of a legislation that
allows for the formation of a self regulatory mechanism which, would make sure media
disputes are settled via a recognised media council. The latest case of defamation against
the media involves the recent defamation law suit, were Prime Minister Pakalitha Mosisili is
suing a local newspaper own by the Catholic Church, Moeletsi oa Basotho for defamation
and is demanding M2 million (US$288 600.00) in damages.

Lesotho media landscape

Media Ownership Number Per Media Category
.. . Government 1
Television Stations -
Private 1
Government/
. . . 2
Radio Stations Public
Private 7
Community Radio Stations 1
. Government 0
Newspapers/ Dailies -
Private 0
) Government 2
Newspapers/ Weeklies -
Private 10




Malawi

NN

Independence: 6 July 1964 President: Bingu wa Mutharika

The media environment was relatively free in Malawi until the amendment to Section 46 of
the penal code was signed into law. The recent assertion to the amendment of section 46
Penal Code in Malawi by President Bingu wa Mutharika is backlash to the prevailing media
freedom in that country. The bill was signed into law by President Wa Mutharika without
further stakeholder consultations and gives the Minister of Information power to ban
publications and publication materials he or she views as not in the public interest.

On the other hand, despite the fact that Malawi has being a flourishing media Environment
recently, the Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) has thrown spanners
in the further establishment of broadcasting stations by delaying to offer broadcasting
licences to new players in the broadcasting industry. Because of this situation, several
arrests have been done to cab illegal operations of community radio stations in Malawi.

Malawi media landscape

Media Ownership Number Per Media Category
o ) Government 1
Television Stations -
Private 3
Government/
. ) . 2
Radio Stations Public
Private 15

Community Radio Stations

Government

Newspapers/ Dailies

Government

Newspapers/ Weeklies

4
0
Private 2
0
6

Private




Mozambique

Independence: June 25, 1975 President: Armando Guebuza

Media Freedom in Mozambique has being relatively promising with proper relationship
existing between the media and the government. Government has also being forth coming
to allowing civil society and media players to participate in debates leading to enactments of
legislations in the country. However, the lack of Access to Information legislation in that
country is still a major challenge. The Mozambican parliament, the Assembly of the Republic,
has promised to pass Freedom of Information Bill in 2010 that was to grant citizens access to
information held by public bodies. The Bill was not passed and the country still has no Access
to Information legislation to date. The country has also witnessed harassments and threats
by the police towards journalists who have attempted to cover stories regarding the former
leader of the major opposition party Renamo, Afonso Dhlakama. The country also witnessed
defamation lawsuits against journalists. For example, Lucia Afate, a parliamentary deputy for
Mozambique’s main opposition party, the former rebel movement Renamo, sued journalist
Jose Vasco da Gama over a story that appeared in the weekly paper “Magazine
Independente” (MI) in 2009, which alleged that Afate had secretly married Renamo leader
Afonso Dhlakama in a traditional ceremony in the northern province of Nampula. These
cases are made worse by the absence of a self-regulatory mechanism to put in place by the
media themselves to preside over media disputes in that country. The government in
Mozambique has since put in place a statutory regulatory mechanism centrally to
internationally recognize self-regulatory mechanism set by the media themselves



Namibia

Independence: March 21, 1990 President: Hifikepunye Pohamba

Meanwhile in 2010, MISA also established stabilization in the media environment in
Namibia. Other Media rights organisations have also ranked Namibia to be the first in terms
of media freedom in Africa during 2010. It is thus positive to note that the country has
experienced a stable environment with few violations recorded against the media. However
the media environment in Namibia still faces challenges. One (1) case was recorded where
the Informante Editor Max Hamata, was threatened for writing a story on the illness of the
Founding President Dr. Sam Nujoma, whereas in another incident the NBC journalists were
prevented from covering an opposition party for the Rally for Democracy and Progress (RDP)
Party in Kahandja. These cases together with the continues ban on advertisement in the
Namibian Newspaper as well as the continuous state control over the Namibian
Broadcasting Corporation (NBC) are still a major challenge to the media environment in
Namibia. In addition to this, the country still has no Access to Information Legislation and
because of that, a total commitment to access to public information is still not guaranteed.
and because of that, a total commitment to access to public information is still not
guaranteed. There also seems to be no proper political will from the side of government to
enact the Access to Information law. The operationalization of the recently enacted
Communications Act is also still a farfetched idea and still leaves the media with doubts on
whether the Act will not be abused to repress the media. The Act provides for the
interception of Information that is deemed threatening to the country’s security system. The
delay in the operationalization of the communications Act has also encouraged further
delays by government to issuing broadcasting licenses to new players in the broadcasting
sector for almost a year now. This has also stalled the process of establishing community
radio stations in rural areas to ensure that rural communities have proper access to
information.

Namibia still lacks vocal print and broadcasting players to spark democratic debates on
issues of national concerns. This problem is also worsened by the fact that the country lacks
more critical newspaper that vows to hold leaders accountable to citizens. At the moment
the country, has only 3 English daily newspapers which also caters for the urban dwellers in
towns and cities, making it difficult for the rural majority to access news. The Namibian
Newspaper, which seems to be a strong player in the print media industry still continue to
face threats from political players. The burn on advertisement on the Namibian by the
government is still enforced throwing the country into serious travesty of justice.
Community newspaper idea is also still a farfetched idea in the country, while on the other
hand the broadcasting industry is still dominated by private players whose agenda has being
purely commercial, rather than community needs and national debates. The country
therefore needs a major broadcasting transformation to allow more community radio
stations established to cater for the rural poor.



There are only two television stations in Namibia, One Africa television and the NBC.
However, One Africa television still lacks the capacity to generate local contents that is
necessary to local citizens. That means NBC is still valued as the major player that should
serve the interest of Namibians. However, the NBC will always be limping in as much as the
government still fails to relinquish its control over the national broadcaster. The NBC has no
editorial independence, the government still have power on the appointment and firing of
the entire NBC board, and management, where as the entire editorial departments of the
NBC has being polluted, with all news coming out of the station being biased towards the
ruling party. A proper broadcasting Act therefore needs to be passed to transform the NBC
into a purely Public Broadcaster.

Namibia Media landscape

Media Title Language Ownership
Daily Newspapers | * Allegemeine Zein- | German Private (Democratic
tung media Holdings)
Private owned (2)
* New Era English State (New Era
Trust owned (1) (Local languages) Publication
Corporation)

State owned (1)

Weekly & Bi-
weekly Newspaper

Private owned (5)
Community (1)

State owned (1)

* Die Republikein

* The Namibian

* Caprivi Vision
* Informante

* Namib Times

* The Economist

* The Southern
Times

* The Windhoek
Observer

Afrikaans
(English)

English
(Oshiwambo)

English (Silozi)
English (Afrikaans)
English (German)
English

English

English (Afrikaans)

Private (Democratic
Media Holdings) the
Democratic Media
Trust

Trust (Free Press of
Namibia Trust)

Community/
Private (private
individuals on a
volunteer basis.)

Private (Trusco
Group International)

Private (Frankfurt)

Private (D.
Steinman)

State (NamZim
Newspapers(pty.)
Limited

Namibian &
Zimbambwean states

Private (E. Schmidt)




Media Title Language Ownership
Commercial Radio |+ Cosmos Radio Afrikaans (English) Private
tati Privat
Stations . English (Afrikaans Hvate
* Radio 99 JqP
Private owned (6) and Poruguese) Private
State owned (0) + Radio English
Energy(100FM Private
ey( ) English
* Radio Kudu (Afrikaans & Private
German)
* Radio Omulunga Afrikaans Private
(Oshiwanbo)
* Radio Wave
English
English &
Oshiwambo
English
Community Radio |+ Channel 7 English & Article 21 comp.
Broadcasters Oshiwambo (department under
* Base FM ) Media for Christ)
Private owned (2) English
« Ohangwena Trust (Base FM
Trust owned (2) Community Radio English & Trust)
Oshiwambo
Public owned (1) * Radio Ecclesia Private (Catholic
_ Church)
* UNAM Radio English & German
Private / Public
English (University of
Namibia)
Public / state media | - NBC Radio English & (Local State owned
_ _ (Nambian Languages)
English service (1) Broadcasting
Indigenous languages Corporation)
services (9)
Television Stations | « One Africa English Private
Private owned (2)
* NBC ( Namibian English & Local State owned
State owned (1) Broadcasting Corpo- | Languages
ration) Private & SWAPO
Other (1) SWAPO English & Depends | Party (51%)
Party » MultiChoice Na- on channel
mibia MultiChoice Africa

(49%)




South Africa

Independence: 27 April 1994 President: Jacob Zuma

The country has been a flourishing democracy with a promising media environment in
Southern Africa over the past years. But that dream became drowned by defiantly political
players in the ruling ANC whose agendas throughout 2010 has being to control the media by
statute.

South Africa has in 2010 seen two repressive media laws which, if passed will completely
derail the existing media freedom in that country. Despite the county being the only SADC
country with Freedom of Information Act and a flourishing media self regulatory mechanism,
political players have being vowing to pass the Media Appeals Tribunal and the Protection of
Information Act which would stall the provisions of the Freedom of Information Act that
exists in South Africa. Debate on the legislation is still ongoing but a strong voice from both
the media and civil society has rallied a campaign against the passing into law of these
repressive Bills.

The country has also witnessed major threats towards the media being fuelled by the ANC
youth leaders, such as Julius Malema.

In addition to that, South Africa’s public broadcaster, the SABC has being fuelled by
complete miss management that has crippled the national broadcaster and landed it into
bankrupts. The SABC which was viewed as the promising broadcaster on the African
continent has since scaled down its operations and closed down its news channel, The SABC
News International shattering all promises for debates on issues of national and
international concern to the public.



South Africa media landscape

Media Ownership Number Per Media Category

Television Stations Public:3 13
Commercial: 4
Commercial: 6

Television Stations Public:15 160
Commercial: 19
Commercial: 126-
(87 on Air)

Newspapers/ Dailies Newspapers / 21
Dailies
Independent
Newspapers: 9
Avusa: 5
Naspers: 6
Caxton: 1

Newspapers/ Weekly Independent 24
Newspapers: 8
Avusa: 5
Naspers: 10
Caxton: 1

Swaziland

Independence: October 1, 1968 King Mswati lll

In Swaziland the King remains the law. A MISA study into censorship in Swaziland’s newsrooms
singled out the monarchy as  the main predator of  press freedom.
The once vibrant, unrelenting and promising Swazi media now resembles a tired sleeping dog. The
media in Swaziland are still scared to report issues deemed sensitive by the monarchy, let alone ‘The
Queen’s Sex Scandal’.

The government has since being throwing spanners in the process to establish a self regulatory
mechanism in that country. The government has being advocating for a statutory media council,
however intense lobbying by MISA and other stakeholders seems to bare fruits even though major



avenues are still not open yet to allow for a speedy registration of a voluntary self-regulatory
council; the Media Complaints Committee.

The media continues to be sued for defamation due lack of proper self regulatory mechanism to deal
with media disputes. The cases through which the Swazi Mirror was sued defamation and where the
Nation Magazine was sued for contempt of court are a testimony to that.

Swaziland media landscape

Media Ownership Number Per Media Category
Government 1
Television Stations
Private 1
Government/ |
Public
Radio Stations
Private 0
Community Radio Stations 2 (but not licensed)
Government 1
Newspapers/ Dailies
Private 1
Government 1
Newspapers/ Weeklies
Private 5
Tanzania
Independence: : 26 April 1964 President: Jakaya Kikwete

Despite mushrooming of private players in the media in Tanzania, the country still faces
interference by the government in the operation of the media in that country. The
government has continuously imposed threats and violated media freedom using the archaic
Newspaper Act through which several newspapers are being burned from publishing.


http://en.wikipedia.org/wiki/Jakaya_Kikwete

Because of this, media reporting has being skewed, leading to shoddy journalism that has so
far compromised the level of professionalism in the media industry.

Apart from Mwanahalisi newspaper that was burned from operation two years ago the
government still continue to close down other media outlets. In 2010, the Tanzania
government de-registered Leo Tena newspaper and suspended the publication of Kulikoni
newspaper for 90 days effectively from 11 January 2010. The draconian measure was
announced by the Minister of Information, Sports and Culture Captain George Mkuchika in
Dar es Salaam on 10 January 2010.

The Minister claims that the newspapers were punished for violating journalism ethics. He
also said Kulikoni violated National Security law by covering a story on the army. Leo Tena
Newspaper was accused of violating the Penal Code through its publication of obscene
materials. The newspaper was accused for publishing pornographic materials of nude
lesbian women having sex.

Tanzania media landscape

Media Ownership Number Per Media Category
Government 1
Television Stations
Private 0
Government/ |
Public
Radio Stations
Private 5
Community Radio Stations 1
Government 1
Newspapers/ Dailies
Private 0
Government 0
Newspapers/ Weeklies
Private 5




Zambia

Independence: October 24, 1964 President: Rupiah Banda

The Zambian government still continues to wage a media war against the Post Newspaper,
Zambia’s biggest daily. Arrest and prosecution of the post newspaper journalists has
continued since 2009. Immediately after the exoneration of News editor Chansa Kabwela,
the Zambian Government turned their anger on Editor in Chief of the Newspaper Fred
M’membe who is being accused of contempt of court. The Penal Code has also being the
major threatening legislation that has being used by the government to arrest and prosecute
journalists in Zambia. The media environment will therefore remain skewed as long as the
Zambian government do not consider repealing it. As it stands, the draconian law is a
stabling block to freedom of speech and the media. This is also worsened by the fact that the
country does not have Access to Information legislation.

The Zambian government has since stalled the registration of a self regulation mechanism,
The Media Council of Zambia, a process driven by the media themselves. The government
has since refused to assert to the process while at the same time pushing to enforce a
statutory regulation of the media.

In addition to this, MISA is still disturbed by the continuous ban of Radio Lyambai, a
community radio station in Western Zambia by the Zambian government on the 14™ of
January 2011. Radio Lyambai has since closed down after government confiscated
equipments and arrested the radio station’s deputy Manager Nyambe Muyumbano.
Muyumbano spent few days in detention at Mongu Central Police before he was released on
bail following the intervention of MISA. His case is also still ongoing in the Zambian court.
The Zambian government has since then failed to budge to request from the radio station
and MISA to allow the station back on air. The government is accusing the radio station for
airing seditious materials during political unrest on 14 January 2011 involving communities
who demand the independence of western Zambia.

MISA values the role that radio Lyambai plays in the development of communities in
western province of Zambia by providing information and giving people a platform to
express themselves on various developmental and governance issues, including crosscutting
issues of gender and HIV/AIDS. In order to verify the reports linking the radio station to the
14" January 2011 riots in Mongu, MISA deployed officials to the province to investigate the
allegations, and so far the findings suggests that there are no facts suggesting that Radio
Lyambai incited violence or disturbed the peace through its broadcast.

We therefore call on the Zambian government to relinquish its position on the ban of the
radio station and allow the station to go back on air.


http://en.wikipedia.org/wiki/Rupiah_Banda

Zambia media landscape

Number Per Comments

Media Ownershi .
P Media Category
Has introduced a second
Government 1 television channel but is on
Television test transmission
Stations of which 5 are cable televi-
Private 7 sion while two are satellite
pay television providers
Three stations are run by
Government/ 4 the state broadcaster while
Public the forth one is Parliament

radio

Most are found along the
Radio Stations | Commercial 11 line of rail and the Capital
city has the majority

Out of which one went off

Community Radio air. Blends religious owned

Stations Ll and community owned
stations
Government 2
Newspapers/
Dailies )
Private 1
Government 2
Newspapers/
Weeklies ) .. .
Private 4 Very erratic in publication.
Newspapers/ . Most stable and consistent
BiWeeklies | 1Vt :
Newspapers/ .
Monthly Private 1
Zimbabwe
Independence: April 18, 1980 President: Robert Mugabe

Although there has being some sort of stability in the media environment in Zimbabwe
during the past months, Zimbabwe still ranks the worst offender of Media Freedom in the
region more violations going on that country. MISA recorded about 27 Alerts in Zimbabwe
during 2010. The media still suffers repression through arrest and prosecution of journalists.



In 2010 alone, there have been 13 arrests of journalists in Zimbabwe, compared to 7 cases of
detention in 2009 statistics. Journalists such as Andrison Manyere, Nunurai Jena,
Kudakweshe Zvarayi, Flata Kavinga, Nkosana Dhlamini, Dumisani Sibinda, and Nqobani
Ndlovu, Nevanji Madanhire have suffered detention in their lines of duty at the hands of
security agents in Zimbabwe, a sign that the coalition government has completely failed to
protect media freedom in Zimbabwe. Since the beginning of the coalition government the
number of threats against journalists has continued to rise up. In 2010 along there were 21
threats against the media recorded in Zimbabwe compared to 7 cases in 2009.

The government of Zimbabwe has gone further to establish a statutory Zimbabwe Media
Commission to control the media by statute through Zimbabwe’s draconian Access to
Information and Protection of Privacy Act (AIPPA) thereby violating the international
principles of independent and free media that was supposed to exist in Zimbabwe.

The statutory Zimbabwe Media Commission (ZMC) was established through AIPPA and has
since imposed a heavier registration and accreditation fees to journalists who intend to
operate in Zimbabwe. This process is seen as a tool through which the government intends
to dispel more journalists from operating in Zimbabwe.

The broadcasting sector in Zimbwabwe is also still yet to be liberalised and the government
is still holding monopoly of the industry while at the sometime preventing private plays from
obtaining broadcasting licenses. Despite a call for application of broadcasting license by ZMC
in 2009, there has been no single license issued to private players so far.

Zimbabwe media landscape

Media Ownership Number Per Media Category
Government 1
Television Stations
Private 0
Government/ 4
Public
Radio Stations
Private 0
Community Radio Stations 0
Government 3
Newspapers/ Dailies
Private 0
Government 10
Newspapers/ Weeklies
Private 10

Enquiries

Reagan Malumo
Programme Specialist: Media Freedom Monitoring and Research
Official Email: reagan@misa.org



reagan@misa.org

