
Rundown of freedom of information violations in Egypt since the revolution 
 
Journalists interrogated, arrested, convicted or killed 
 
In a disturbing statement on 11 September, the Supreme Council of the Armed Forces threatened 
to use the state of emergency law against all journalists who “jeopardize social peace.” Recent 
media freedom violations indicate that the authorities regard media personal as a “nuisance.”  
 
Wael Mikhail, a cameraman with Christian Dogma TV (Al-Tariq), was killed while covering rioting 
in Cairo’s Maspero neighbourhood on the night of 9 October. 
 
Hassan Bahgat, a former army officer who used to head ABC’s Cairo bureau, was given a six-
month suspended sentence by a military court on 17 August on a charge of “chanting anti-military 
slogans liable to defame the armed forces” in Tahrir Square on 6 August.  
 
Rasha Azab, a reporter for the newspaper Al-Fajr, was charged on 19 June with “false 
information liable to disturb public security” in connection with an article. She is facing a possible 
jail sentence while her editor, Adel Hammuda, is facing a fine. When arrested while covering a 
protest in Tahrir Square on 9 March, she was handcuffed, insulted and slapped by police and was 
held for several hours in the nearby National Museum. 
 
Hossam Al-Suwaifi, a reporter for the newspaper Al-Wafd, and Sayyid Abdel Ati, the editor of 
the newspaper’s weekly edition, were questioned by the military prosecutor’s office on 3 June 
about a 26 May article referring to a possible pact between the armed forces and the Muslim 
Brotherhood. 
 
The blogger Hossam Al-Hamalawy and journalists Rim Magued and Nabil Sharaf Al-Din were 
interrogated on 31 May about their appearances on ON-TV. Speaking on Magued’s programme 
on 26 May, Al-Hamalawy had accused military police of violating human rights. The next day, Al-
Din had talked about the chances of an alliance between the Muslim Brotherhood and the army 
as part of a political transition. 
 
The editor of the newspaper Al-Shorooq, Amr Khajafa, and two of his reporters were 
interrogated by a military court on 19 May for allegedly “publishing mendacious information and 
agitating public opinion” in an article about a possible amnesty for former President Mubarak. 
 
Soldiers arrested an Al-Jazeera journalist in Cairo on 22 March while he was covering a 
demonstration outside the national TV station to demand the overhaul of its programming 
following President Mubarak’s removal. 
 
Reporters have been the victims of bans prevented them from covering certain high-profile trials. 
On 11 September, for example, Judge Mustafa Hassan Abdullah banned the media and public 
from the court that is trying former senior officials for ordering men on camels to charge 
protesters in February. The press would not be allowed back until the verdict was announced, he 
ruled. On 7 September, Judge Ahmed Refaat barred journalists from the court that is trying 
former President Mubarak. 
 
Journalists attacked 
 
Reporters Without Borders has noted several case of physical violence against journalists. They 
include an attack by police officers on Mahmoud Thabet, the editor of the newspaper Al-Mesri Al 



Yaoum, on 16 April while he was filming a water pipe that had exploded. After stopping him from 
filming, the police hit him and confiscated his phone and camera. They then took him to a police 
station and accused him of causing a clash with the security forces. 
 
Journalist Ali Said of the magazine Radio wa Telvesa was badly beaten by thugs on 30 March 
following the publication of an interview with the actress Yetimad Khurshid, widow of the secret 
police chief under former President Gamal Adbel Nasser. 
 
Netizens harassed 
 
Alaa Abdelfattah, an influential blogger (http://www.manalaa.net/) and software developer, was 
incarcerated in central Cairo’s Bab El Khalq prison on 30 October pending trial on a charge of 
inciting violence during the rioting on 9 and 10 October in Cairo’s Maspero district. His request for 
release on bail was rejected by a Cairo military court on 3 November. He said on 5 November 
that he had turned down a semi-official offer of release in exchange for an undertaking to stop 
criticizing the armed forces. 
 
Ayman Youssef Mansour, a netizen who was arrested in August, was sentenced by a Cairo 
court on 22 October to three years of forced labour on a charge of insulting, attacking and 
mocking Islam on Facebook. 
 
The blogger Asmaa Mahfouz has also been subjected to judicial harassment. Several army 
officers filed a complaint against her before a military court on 8 October accusing her and fellow 
activist Nour Ayman Nour of insulting the Supreme Council during demonstrations in support of 
the detained blogger Maikel Nabil Sanad on 3 and 4 October.  Mahfouz was already threatened 
with a trial by court martial on the same charge in August until a decision was taken to drop the 
case. 
 
Imad Bazzi (@TrellaLB), a Lebanese blogger who has been writing the Trella.org blog 
(http://www.trella.org) since 1998 and is executive director of CyberACT, was denied entry at 
Cairo international airport on 5 September. He was questioned about his online activism by three 
plain-clothes men at the airport before being put on a flight back to Beirut. He said he thought his 
deportation was due to his friendship with the detained Egyptian blogger Maikel Nabil Sanad, 
whom he had visited two month earlier. 
 
The blogger Botheina Kamel was summoned by a military court for interrogation on 15 May after 
she criticized the armed forces in a programme on Nile TV. 
 
The blogger Maikel Nabil Sanad has been held since 28 March on a charge of insulting the 
armed forces. After repeated adjournments, a military court sentenced him to three years in 
prison on 10 April. The conviction was overturned on 11 October but a retrial began a week later 
and more adjournments followed. The next hearing is due on 13 November. Meanwhile, he is 
suffering from renal and neurological problems, anemia and other complications as a result of 
having been on a hunger strike for weeks. Attempts have been made to intimidate his family. 
 
Media attacked or harassed by the authorities 
 
Print media 
 
Soldiers cut the power supply, phone lines and Internet connection to the offices of the 
newspaper Al-Shorooq on the night of 9 October, disrupting the production of its print version 



and, for about 20 minutes, blocking access to its website, which was posting reports on the 
violent clashes taking place that night in the Cairo district of Maspero. 
 
The state-owned Al-Ahram Press House refused to print the next day’s issue of the pro-
government newspaper Rosa-l-Youssef on 26 September, apparently because it had an article 
accusing ousted President Mubarak of having knowingly allowed an Israeli spy to operate in 
Egypt. 
 
The same state printing press stopped printing the latest issue of the weekly Sawt Al-Umma on 
24 September and scrapped all the copies that had already come off the press. The reason was 
an article by the journalist Antar Abdel Latif accusing the intelligence services of showing no 
interest in trying to solve any of the murders of demonstrators during the 18-day revolution. 
 
Television 
 
The headquarters of Al-Hurra and Channel January 25, two Cairo-based TV stations, were 
stormed by soldiers during the night of 9 October as they were broadcasting reports on the violent 
incidents that were taking place during a demonstration by Coptic Christians. The soldiers 
suspended their broadcasts until 1 a.m. and threatened journalists at gunpoint.  
 
The General Authority for Investment and Free Trade Zones sent a warning to satellite TV station 
ON TV on 4 October accusing it of violating the terms of the Investment Guarantees and 
Incentives Act as regards programme content. A check would be carried out within 48 hours, said 
the agency, which issued ON TV with a broadcast licence in 2008. ON TV was previously told in 
December 2010 that it was complying with programme content rules. 
 
The ministry of solidarity and social justice sent a similar warning to Dream TV because it 
retransmitted the 19 July edition of its talk-show Al-Haqiqa on 16 September, thereby allegedly 
violating the media Code of Conduct. 
 
Plain-clothes police raided the offices of Al-Jazeera Mubasher Misr (Al-Jazeera Live Egypt), 
located in the Cairo neighbourhood of Al-Agouza, for the second time in a month on 29 
September, detaining the journalist Mohamed Suleiman for several hours and confiscating 
material without a warrant. The earlier raid was carried out on 11 September by culture ministry 
and public broadcasting agency personnel, who examined the station’s official papers and seized 
mobile broadcasting equipment. 
 
Information minister Osama Heikal decided on 7 September, after consulting with the Supreme 
Council, to temporarily suspend the granting of satellite TV licences to recent applicants. He said 
the freeze was needed to restore order to what he called the “increasingly chaotic media scene.”  
 
Dina Abd-Al Rahman was fired as a presenter of the Dream TV programme Sabah Dream on 25 
July after she got into an argument with a former air force officer during a live broadcast. 
 


