
 

REPORT ON THE SEEMO PRESS FREEDOM MISSION TO THE 
REPUBLIC OF MACEDONIA / FORMER YUGOSLAV REPUBLIC 

OF MACEDONIA 

4-6 October 2011 

Mission Participants: 

Oliver Vujovic, Head of the Mission, Secretary-General, South East Europe Media Organisation 
(SEEMO) 

Radomir Licina: Senior Editor and Member of the Managing Board, Danas, Belgrade; Member 
of the SEEMO Board; Member of the International Press Institute (IPI) Executive Board 

Mitja Mersol: former Editor-in-Chief of Delo, Ljubljana; Director of the International Media Center 
Slovenia; member of the Ljubljana City Council; former Board Member of the  International 
Press Institute  (IPI) 

Jorgos Papadakis; Special Adviser to SEEMO Secretary-General on Minority Media; former 
SEEMO Board Member   

Mirjana Tomic: SEEMO Press Freedom Advisor and Project Manager 

Kristina Stevancevic: Personal Assistant to SEEMO Secretary-General 

Slobodan Polic: Monitoring Team 

Mirjana Zivanovic: Monitoring Team 

 

INTRODUCTION 

Objectives 

The objective of the press freedom mission conducted by the Vienna-based 
South East Europe Media Organisation (SEEMO) was to assess the media 
situation in the Republic of Macedonia/Former Yugoslav Republic of Macedonia 
(in this report Macedonia), following a series of media closures, media 
regulation changes and protests. Since the end of 2010, national and 
international media organisations, including SEEMO, as well as 
intergovernmental organizations, have voiced concern over the deteriorating 
media environment. It appears as if the authorities in Skopje, the country’s 
capital, are deliberately targeting critical media outlets and thus curtailing press 
freedom. International condemnations have succeeded one another at such a 
pace that SEEMO decided to visit Skopje several months earlier than planned. 

The SEEMO mission visited only Skopje. 

 



Interlocutors  

The SEEMO delegation met President Gjorge Ivanov; Prime Minister Nikola 
Gruevski; Minister of Internal Affairs Gordana Jankulovska; Minister of 
Transport and Communications Mile Janakievski;  Head of the OSCE Mission 
to Skopj Ralf Breth; Austrian Ambassador Alois Kraut; and more than 30 media 
representatives including owners, directors, editors-in-chief, journalists, media 
experts, media NGO representatives, and other professionals. 
 

Events that Precipitated International Criticism 

International concerns over the deteriorating media situation in the country were 
triggered by a series of events that occurred within a short span of time.  

In early July 2011, three dailies - Vreme, Spic and Koha e Re - owned by local 
Plus Production were closed. The papers allegedly owed more than one million 
euros in unpaid taxes. Since they could not pay, the revenue office closed their 
accounts and 150 journalists lost their jobs.  

Several weeks later, the first private broadcaster, A1 TV, also closed down and 
243 employees lost their jobs. The TV station owed over nine million euros to 
tax authorities. Since tax office representatives and station owners could not 
reach an agreement as to how to finance the outstanding debt, the first private 
broadcaster went bankrupt.   

The three closed dailies as well as A1 TV belonged, directly or indirectly, to 
Velija Ramkovski, a man who acquired a fortune through different business 
endeavours. All of his media outlets were influential. Ramkovski supported 
different governments, including the coalitions created by the VMRO-DPMNE 
party. However, he recently withheld his support and became critical of the 
VMRO-DPMNE ruling party. Thus, his initially friendly relations with the 
government became confrontational.   

In December 2010, Ramkovski and his associates were imprisoned on tax fraud 
charges. His numerous enterprises and media companies were housed in the 
same building. Media outlets could not be separated from the rest of his 
businesses. The beginning of the government’s legal actions against 
Ramkovski’s enterprises allegedly began, according to many journalists, when 
A1 TV became critical of the government. The question many interviewees 
raised was why these legal actions did not start before the changes in editorial 
policy. 

In 2011, several media outlets fired journalists, giving economic reasons as an 
explanation. At the same time, journalists and media analysts observed that the 
daily Dnevnik suddenly changed it editorial policy.   



In July 2011, the parliament approved amendments that regulate the 
composition of the Broadcasting Council, a regulatory body that monitors 
electronic media and issues broadcasting licenses, thereby exerting crucial 
influence on shaping the country’s media landscape. Initially, the Council was 
composed of nine members: two representatives from journalists’ associations, 
two academics, two from the Academy of Sciences, and three members 
representing Parliament.  It enjoyed independence and credibility, despite 
political pressure. After the amendments, six new members were added: two 
representing the President, two local authorities and two from other regulatory 
bodies. All of these institutions are controlled by the governing party. In practice, 
pro-government members obtained the majority and the capacity to control 
electronic media. SEEMO was informed that some Council members were 
allegedly pressured to make certain decisions.  

In August 2011, the Council of Macedonian Radio Television (MRTV), the public 
service broadcaster, announced it had terminated the mandate of all seven 
members of MRTV’s management board on 31 July 2011, although the 
appointment process for new members has not yet started. This decision left 
the management board without any members and unable to operate, according 
to the OSCE statement published on 11 August 2011. 

As a result of the above-mentioned sequence of events, the international 
community and part of the country’s public opinion perceived the new media 
situation as deteriorating. The highest circulation daily changed its editorial 
policy. Journalists and editors felt increasing pressure and self-censorship 
became widespread. Journalists organised public rallies in order to protest 
against massive sackings. The closure, on tax evasion charges, of the most 
influential television channel and three critical newspapers raised concerns 
about the selectivity of legal procedures. The country’s media landscape was no 
longer pluralistic. 

Political Environment: An Outline  

Independent since the disintegration of the Socialist Federal Republic of 
Yugoslavia in 1991, the new country has had to struggle for its international 
recognition because of its name. Known as the Republic of Macedonia within 
the Yugoslav Federation, the newly independent country named itself Republic 
of Macedonia, according to the country’s constitution. Neighbouring Greece 
objected to the use of the name Macedonia for the new state since its northern 
provinces carry the same name. In 1992, the World Bank, the International 
Monetary Fund and the International Conference on the Former 
Yugoslavia adopted the term "the former Yugoslav Republic of Macedonia". In 
1993, the United Nations admitted the new member under the name Former 
Yugoslav Republic of Macedonia (FYROM), as a provisional term to be used 



only until the dispute was resolved. However, many countries recognised 
Macedonia under its constitutional name: Republic of Macedonia.   

The name issue has soured relations with Greece and the dispute is ongoing. 
The name dispute is perceived in Skopje as a question of national identity and it 
has influenced numerous political decisions. As a result, the state defends 
Macedonian patriotism.   

In 2005, FYROM became a candidate for EU membership. The path to EU 
integration seemed set. However, in 2008 Greece blocked a NATO invitation for 
the country over objections to the country's name and succeeded in vetoing 
Macedonia's NATO membership. In 2009, the expected negotiations over 
EU membership were still on hold. The 2010 and 2011 European Commission 
progress reports avoided the adjective “Macedonian” and referred to the 
country’s language as “state language”, “official language” or “local language”. 
This deliberate use of synonyms had a negative impact on the ground, forging a 
negative view of the international community and triggering new policies 
designed to boost national identity based on ancient history.  
 
Since 2009, the governing party, VMRO-DPMNE, has been very active in 
promoting national renaissance. The project Skopje 2014 forms part of this 
endeavour. Skopje 2014 aims to give a monumental imprint to the capital city. It 
envisages the construction of almost 20 buildings, including museums, theatres, 
concert halls, hotels and administrative offices, as well as several bronze and 
marble statues. The predominating architectural style is inspired by classic 
antiquity. Among the myriad large sculptures that adorn the main Skopje 
square, is a 22-meter high bronze equestrian statue.   
 
While Skopje 2014 has not been completed, the already-inaugurated statues 
and buildings have permanently altered the city center. Some Macedonians are 
proud of this artistic depiction of an ancient heritage; others claim that they do 
not identify with this new identity. 
 
The artifice of this new identity approach is the governing party: the Internal 
Macedonian Revolutionary Organisation-Democratic Party of Macedonian 
National Unity (VMRO-DPMNE). It governs in coalition with the Socialist Party 
of Macedonia, Democratic Union for Integration (party of ethnic Albanians) and 
other smaller parties. 

Opposition parties are: the Social Democratic Alliance of Macedonia (SDSM); 
the Democratic Party of Albanians (DPA); the Party for a European Future 
(PEI); New Democracy (ND); and the New Social Democratic Party (NSDP). 

Prime Minister Nikola Gruevski (VMRO-DMPNE) has held the post since 2006. 
He was reelected on 5 June 2011.  



During the 2009 local elections, VMRO-DMPNE won in 56 out of 82 
municipalities. 

It is estimated that the Republic of Macedonia/Former Yugoslav Republic of 
Macedonia has two million inhabitants. The exact proportion of ethnic 
Macedonians vs. ethnic Albanians is not known. Officially-used figures are 
politically motivated. While ethnic Macedonians tend to play down the number 
of Albanians, the leaders of ethnic Albanians in Macedonia usually plays up the 
figure. The percentages vary between 20 and 30 percent. 

The October 2011 census was annulled due to irregularities. The process was 
marred by ethnic rows from the start. 

MEDIA SCENE 

Macedonia has more than a hundred media outlets, including private nationwide 
television broadcasters and the public MRTV, local and regional television 
stations, radio stations, and daily newspapers. Considering market size, most 
media are not economically viable and they depend on government-subsidised 
campaigns or other business interests of their owners. In fact, most media 
owners’ core business interests lie elsewhere. Media are not considered a 
profit-making activity. Germany’s WAZ group is the only publisher without other 
business activities. 

In addition to the public broadcaster, MRTV, there are 147 commercial 
broadcasters and three not-for- profit broadcasters. 

In total, there are 77 TV broadcasting licences (four national terrestrial; 16 
national satellite; 10 regional and 47 local TV channels). National broadcasters 
are: Kanal 5 TV; Sitel TV; Telma TV; and ALSAT-M TV. The fifth one, A1 TV, 
dissolved on 31 July 2011 due to bankruptcy over unpaid debt. 

MRT broadcasts three terrestrial TV channels (MTV1, MTV2 and Parliamentary 
Channel) as well as MKTV-SAT, a satellite channel for the Diaspora.  

Further, 71 radio stations broadcast 77 programmes. The public broadcaster 
MRTV has six radio programmes. There are three non-profit local radio stations, 
three  with national coverage (Antenna 5, Kanal 77 and Metropolis),16 regional  
and 49 local radio stations.  

Leading Macedonian-language newspapers are: Dnevnik, Vest, Utrinski Vesnik, 
Vecer and Nova Makedonija. Leading Albanian-language newspapers are: 
Lajm, Zhurnal plus, Koha and Fakti. 

Seven years ago, the combined circulation of all newspapers reached 150,000 
copies. Currently, total circulation is around 60,000. This decrease has resulted 
in a loss of profit for most media outlets. Currently, there is an initiative to 
establish a new daily paper which would comply with professional standards.  



At the same time, several publications have disappeared from the market. The 
latest to close was the influential weekly Forum. 

According to some estimates, the number of journalists in Macedonia ranges 
between 2,000 and 3,000. The Macedonian Journalists’ Association claims to 
have between 400 and 500 members. 

Media Ownership and Economic Pressure 

Media ownership, economic pressure, a lack of respect for professional 
standards and the absence of ethics seem to be prevailing problems, according 
to the information provided by journalists, media executives, government 
officials, diplomats and NGO representatives. 

With the exception of WAZ and some smaller publications, media owners have 
varied business interests. Some businessmen influence editorial policy in order 
to protect or promote their economic interests; others exert pressure, blackmail, 
silence stories of public interest, attack rivals, and support or oppose politicians. 
One media executive allegedly said: “I have two Kalshiknovs: one is radio and 
the other is television”. 

Active and former politicians, as well as their family members or close relatives, 
own different media outlets, some of them very influential. The law regarding 
conflict of interest is rarely enforced. Following the closure of A1 TV, the two 
major TV stations, Channel 5 and SITEL, have become leading commercial 
broadcasters. Both are owned or managed by the sons of minor political party 
leaders, members of the governing coalition. Even though the law prohibits the 
same owner from controlling both print and broadcast media, this legal provision 
is not enforced. Some media owners use different techniques – for e.g. the 
creation of proxy companies, or company registration in the names of friends 
and relatives - to control both dailies and broadcasters. 

Media ownership is seen as a way to influence political decisions, often in an 
abrasive way. According to different statements, Velija Ramkovski, the detained 
former owner of A1 TV, exerted pressure on politicians, bankers and other 
business leaders. His illegal activities were tolerated as long as he supported 
governments in office. Tax authorities focused on his activities, including an 
alleged illegal biscuit factory in the basement of the TV A1 building, once he 
decided to withdraw his support for the government.  Although the law stipulates 
that owners of print media cannot simultaneously own a TV broadcaster, 
Ramkovski had both. His A1 TV, founded in 1993, had the highest share of 
viewers and was the most influential in the country. Thus, governments tried to 
avoid his ire for a long time. “The media scene is dominated by businessmen 
and politicians,” said one interlocutor. Both consider it normal to dictate editorial 
policy and influence editorial decisions, according to the same source. Even 
before the A1 TV case, “it was not clear where politics started and media ended 



or vice versa”. Some journalists acted as politicians. They were candidates in 
the June 2011 parliamentary elections. 

The detention of Velija Ramkovski in December 2010 had some positive effects, 
many interviewees agreed: many media owners started giving contracts to 
journalists and paying them legally, instead of giving out cash in envelopes. 
Some even paid for journalists’ social security, according to the law. Second, 
major TV owners tried to improve their relations with tax authorities and paid 
their outstanding tax debts. However, it is difficult to assess to what extent the 
law is abided by: while the government claims that tax authorities treat all media 
owners equally, several journalists wondered if all electronic media complied 
with all the regulations.  

Several journalists recounted examples of how they had to kill a story because 
it affected business interests of their media owner. They also gave examples of 
other journalists blackmailing businessmen, for as little as 200 euros, in order to 
keep silent or abstain from attacks. It is difficult to prove these blackmailing 
practices and outright corruption because every interviewed journalist offered a 
story about some colleague or another media outlet but never admitted to 
engaging in these illegal practices, which cross political and ideological lines. 
The accusers were often the accused and vice versa. SEEMO was not 
presented with any evidence. However, these practices seemed to exist both in 
Skopje and in smaller towns. Several interviewees mentioned them. Even 
official representatives did not deny them.  

The lack of proper contracts or fixed salaries affects many journalists. Some 
learned, by accident, that their employers had not paid their social benefits for 
years or paid smaller amounts than legally stipulated. The common practice 
was to deposit part of the salary in the bank account and pay the rest in cash. 
This precarious economic situation rendered journalists vulnerable to economic 
offers and corrupt practices. Even the honest reporters had to think twice before 
investigating a story that could affect their status, the status of their news outlet 
or provoke the anger of the editor, equally pressed to abstain from pursuing 
certain stories or magnifying other news. “Media are corruptible; provided the 
bribe is high enough, they will never uncover “dirty linen”, one media NGO 
representative said. 

WAZ executives and journalists working for WAZ-owned dailies agreed that the 
German company complied with legal regulations. The WAZ manger said: “Tax 
officers come here every year; they stay for months and control everything. We 
pay taxes, social security and we respect the law. Nobody found any 
irregularity. How can one speak of the European Union if one engages in 
criminal activities?”    

However, there is speculation, based on WAZ’s retreat from other West Balkan 
countries, and on some statements, that the company may also decide to sell 



its media company in Macedonia and move out. That way, the only foreign 
invester in media business would dispappear. There are fears that WAZ-owned 
publications would be purchased by local businessmen close to the ruling party.  

Finally, the public broadcaster Macedonian Radio and Television serves as a 
state broadcasting service, not a public one.  MRTV’s fee of 130 Macedonian 
denars (approx two euros) is low, and makes MRTV’s operational budget 
financially untenable. The model based upon the MRTV fee collected via the 
Public Revenue Office of Macedonia is a good one, yet it only translates into 
collection of 60 percent of the fees.  However, even if the collection rate 
reached 100 percent, the amount of income originating from this source would 
fall short of the funds necessary to implement the process of digitalisation which 
is due in 2012, according to the European Broadcasting Union (EBU) 
requirements. Effectively, MRTV will continue to be dependent on governmental 
funding and subsidies. It has recently received important funds. However, this 
broadcaster is watched by less than 5 percent of TV viewers.   

 

Government Campaigns  

Government-sponsored campaigns are perceived as an essential source of 
income. “Media cannot live from their activities because the market is small and 
crowded,” explained one media NGO representative. “The price of newspapers 
can barely cover printing and distribution costs,” this analyst added. The 
commercial advertising market is small. Both print and broadcast media depend 
on government campaigns, virtually all interlocutors said. However, they ignored 
how campaign allotments were distributed. The common perception was that 
pro-government media received most or all of it.   

“Commercial advertising market is very weak,” explained one media executive 
and explained that government advertisements represented an important 
market share. Some said it was more than 50 percent. 

It was impossible to obtain the exact information related to the budget 
distribution of government campaigns, which encompassed the promotion of 
national identity, the fight against poverty, the work of government enterprises, 
etc. While the prime minister assured the delegation that their allocation was 
transparent and in accordance with market share and circulation, government 
representatives did not provide SEEMO with any figures.  In spite of an official 
promise during the meeting in Skopje and an insistence in several e-mail 
messages, no official information was provided regarding the amount of money 
allocated for campaigns and how it was distributed. 

One media executive calculated that government had had 36 campaigns in 
recent years, excluding those that promoted state-owned enterprises. The same 



source calculated that government expenditure on campaigns amounted to 30 
million euros per year. Other sources spoke of 20 million euros. The exact 
figure is not known, but every single journalist, editor, media executive and 
NGO representative mentioned those campaigns as an essential source of 
income for the outlets that supported government policies. Some speculated 
that certain dailies changed their editorial policy in order to receive these funds. 
A1 TV was a major recipient of campaign money while it supported the 
government. These funds, according to media executives, have a distorting 
effect on the media market. 

Legal Actions 

Journalists remain subject to criminal and civil libel charges, though 
imprisonment has been eliminated as a punishment. Multiple libel cases against 
journalists were pending in 2011. In 2010, 167 lawsuits were filed, mostly by 
politicians. The large number of cases encourages self-censorship. 

While the prime minister stated that the members of the governing VMRO-
DMPNE party were instructed not to sue journalists, some party members do 
not seem to be following these instructions. Several weeks after the SEEMO 
mission, the editor-in-chief of Fokus magazine was sentenced to pay 15,000 
euros to Antonio Milososki, former minister of foreign affairs, and current 
VMRO-DMPNE deputy. The former minister did not question the veracity of the 
text, according to Fokus. He did not like its title. The sum of 15,000 euros is 
disproportionate in a country in which the average journalist earns between 200 
euros and 400 euros per month. Fokus appealed the court decision. 

Some journalists recounted that law suits and judiciary procedures against 
journalists had developed at an enormous speed in a country in which the 
judicial system is slow. One journalist claimed that only four judges dealt with 
media-related cases. Court procedures appear to be selective: some trials are 
fast while other are prolonged for years until they become obsolete. Their 
impact is mostly psychological. 

Law suits rain down from different directions: businessmen sue journalists, 
politicians sue journalists and journalists sue journalists. However, it is not clear 
if this avalanche of legal actions is intended to seek justice or to intimidate. 
Some cases drag on for months, others go through express procedures, many 
are dropped. Attending court trials has become a weekly routine for some 
journalists. The increasing number is perceived as mounting pressure and 
intimidation. 

Journalists sentenced to pay fines are expected to do so out of their own 
pocket. Editors usually do not stand by their employees. Some journalists pay 
out of their salaries. Others strike deals with friendly businessmen, who pay 



their fines in exchange for different services, according to some interlocutors 
who claimed to know of such cases. 

The implementation of laws and regulations was perceived as selective by most 
interviewees. Law enforcement was generally perceived as politically motivated 
even though nobody questioned the prevalence of illegal practices: the lack of 
trust is generalized. 

Professional Standards  

“It is impossible to have quality journalism, either because the editor wants to 
avoid problems or because he/she cannot resist political pressure,” one NGO 
representative said. “Media do not inform, they try to convince,” this expert 
added. “There is no journalism in Macedonia, neither on the left nor on the 
right,” another media analyst opined. “When you have journalists that cannot 
afford food, you cannot expect them not to be compromising under pressure. 
You have media owners and editors that are misusing journalists, putting their 
own political interests in the work of journalist,” a third media expert explained.  

Lack of professionalism and low journalistic standards constitute another 
common denominator of the media scene, claimed most SEEMO interlocutors.  
However, the perceptions of which practices constitute those low standards 
seem to vary, depending on political views. Government critics find it 
inadmissible that a Sitel TV journalist would use his show to read a list of 
journalists’ names and label them as traitors. In other words, he publically 
accused them of treason. The government did not react. On the other hand, 
pro-government journalists interpreted this action as freedom of speech and 
claimed that critical journalists acted against national interests.  

In an interview with the state news agency, MIA, published on 18 October 2011, 
Prime Minister Gruevski criticised the former A1 TV journalist, Borjan 
Jovanovski, for posing a particular question during a press conference in 
Brussels, Belgium, on 12 October 2011.  Gruevski accused the journalist of 
asking a “prearranged question”, intended “to prepare the terrain” for the 
eventuality that the European Commission might issue a negative report on 
Macedonia in 2012.  

Gruevski asked why Jovanovski was sitting in the press room, and why it was 
him and not another journalist who had the right to ask a question. While the 
prime minister did not describe Jovanovski as a traitor, other journalists did use 
these and other labels to point a finger at him and other critical journalists.  

Campaigns designed to foster national identity sometimes use questionable 
methods. The public broadcaster, MRTV, perceived as a party mouthpiece, 
does not always follow international standards and, according to some, 
promotes questionable values. In 2009 MRTV ran a promotional film called 



Macedonian Prayer (Makedonska Molitva). In this nine-minute video, ‘God’ 
speaks to Macedonians, calling them the oldest nation and progenitors of the 
white race, as opposed to “Negroids” and “Mongoloids”. 

The voice in off says: 

“From you, Macedonians, the descendants of Macedon, I have impregnated the 
white race, and everything began from you ... All white people are your brothers 
because they carry the Macedonian gene.”  

In addition to promoting questionable values, the MRTV program was perceived 
as unbalanced, favouring the government and disparaging the opposition. The 
biased reporting was especially evident during the pre-election campaigns. 
According to some reports, experienced journalists are often sidelined in favour 
of younger colleagues who are easier to control and more vulnerable to editorial 
pressure designed to ensure that they produce non-balanced stories. 

Most journalists and NGO representatives agreed that reporting on ethnic, 
gender, religious and minority issues sometimes reflected hate speech. 

All interlocutors agreed that education and training of journalists should be set 
as a priority 

Divided Society, Divided Journalists 

 “There is no debate; you are with us or against us,” was a notion used by many 
journalists in describing the media scene and the impossibility of organising a 
debate on any issue. It is not important what is said, but who says it, most 
interviewees opined. Others called Macedonian society ‘binary’. Another 
division consists of patriots versus traitors. Those who do not support the 
governing party are automatically considered supporters of the opposition. 
Independent thinking is rare.  

In practical terms, this means that there is no solidarity among journalists who 
publicly attack one other. TV debates, to give an example, are difficult to 
organise since one side usually declines the invitation. Issues are not discussed 
and media try to influence rather than inform. Some media outlets do escape 
this division, and even gain praise from both sides, but they tend to have low 
market share and scant circulation. Currently, there is no major media that is 
critical of the government. It would be unrealistic to strive for independent 
media, for the time being, said one expert. Since both sides are exclusive, one 
should strive for pluralism, as a starting point, the expert said. 

The explosion of media animosities culminated in Brussels on 20 September 
2011. A political group within the European Parliament organised a roundtable 
discussion on media freedom in Macedonia and invited several journalists and 
human rights activists. Unhappy with the title of the discussion and the fact that 



only critical journalists were invited to the event, three pro-government 
journalists decided to travel to Brussels on their own and explain their point of 
view. One participant said that he was outraged that only one side was present 
in Brussels and he wanted to express his point of view. He paid for the trip out 
of his own pocket, he said. The encounter between the two sides in Brussels 
ended in a shouting match and insults, involving both journalists and organisers. 
The incident was broadcast in Skopje many times. One side argued that the 
original participants at the roundtable debate were traitors; the other side 
claimed that the government organised its propagandists to torpedo the meeting 
in Brussels. Probably, neither claim was correct. Everyone forgot that the 
organisers had the right to invite whom they pleased. 

Many journalists and experts claimed that prior to the VMRO-DMPNE rule the 
media were not independent either. Political parties always perceived them as 
their own instruments. Yet, they claim, the situation has deteriorated in the past 
two years.  

There is no uniform opinion about the current media situation. This sharp 
division, apparently unbridgeable, is also reflected in how journalists perceive 
the media scene: pro-government journalists consider that the country does not 
lack media freedoms and that the public should decide what they like. Critics 
see the situation as disastrous, difficult to mend, and think that only external 
pressure could change this tendency towards a one-way-of-thinking monopoly. 

In addition to the intra-Macedonian disputes, there is an ethnic divide between 
ethnic Macedonians and ethnic Albanians. The latter consume Albanian-
language media. Some media outlets in Albanian are stationed in Macedonia 
while others broadcast from Albania or Kosovo. Skopje-based ALSAT-M TV 
Channel is bilingual: it broadcasts in Macedonian and Albanian, although the 
high costs of bilingualism will probably mean that it is converted into an 
Albanian-only channel.   

All these divisions have affected journalists’ associations and unions that are 
currently trying to reinvent themselves.  

The new leadership of the Macedonian Journalists’ Association (ZNM) is 
making positive steps in trying to breach these apparently insurmountable 
divisions and establish a dialogue with the authorities. ZNM representatives 
said: “We consider that there has not been media freedom since the nineties. 
Media were created by political parties and they controlled them. Thus, even the 
so-called independent media were established by those who had political 
interests.” ZNM has set up a working group with some government 
representatives aimed at addressing the following issues: selective 
implementation of laws; transparency of government campaigns; 
decriminalisation of defamation and libel; and reform of the public broadcaster, 
traditionally used as a party broadcaster.  



Finally, in spite of verbal aggressions, the number of physical attacks against 
journalists has declined.  

These divisions and problems are not adequately reflected in international 
reports, claimed one NGO representative. Since 2005, when the country 
acquired its EU candidate status, several international donors withdrew their 
funds for media support while Brussels-based diplomats began to use 
diplomatic formulations when describing the media scene, rather than 
mentioning real problems.   

CONCLUSIONS 

The level of media freedom in the Republic of Macedonia/Former Yugoslav 
Republic of Macedonia is considered to be partly free by Freedom House. The 
SEEMO mission made similar conclusions. While there are no journalists in jail 
and physical attacks are not common, the media landscape is not pluralistic, 
with the exception of some smaller media outlets with limited public opinion 
impact. 

Practically all individuals interviewed by the SEEMO delegation spoke of 
political, economic and legal pressure on media that induced self-censorship. 
Nobody denied that some journalists were also involved in illegal practices, like 
blackmailing businessmen or striking lucrative deals. Everyone agreed that 
there were low professional standards, and many underlined the lack of ethics. 
Most flagged up the prevalence of extortive practices and blackmailing on all 
sides. Everyone agreed that society was divided. Yet, while the pro-government 
supporters argued that laws were finally being enforced, exemplifying this 
statement with the A1 TV closure and its owner’s incarceration, critics perceived 
the very same actions as selective, politically motivated, and designed to stifle 
media freedom.  

Although specific cases of political pressure against journalists were cited - 
work bans included - no evidence was provided. Yet, there is evidence that the 
government has permeated the Broadcasting Council, initially independent, in 
order to control its decisions. In such a polarised society, rumors are abundant 
but facts are scarce. Neither side seems willing or able to offer any facts, 
numbers, and charts. For some, the situation is seemingly desperate; for others, 
there is no reason for complaint. As a result, readers and viewers are deprived 
of information of public interest.  

While critics consider that only international political pressure can induce the 
government to change its media-related policies and practices, government 
apologists consider any foreign intervention or criticism as an intrusion. 

 

 



RECOMMENDATIONS 

SEEMO praises the first initiatives aimed at establishing dialogue between 
media and government representatives. Non-selective implementation of laws 
and regulations, transparency of media campaigns, guaranteeing the 
independence of regulatory bodies, establishing the basis for proper functioning 
of the public broadcaster and respect of professional standards are the obvious 
targets to be reached. Laws exist. They have to be implemented in a non-
selective manner. However, their implementation depends on political will and it 
seems to be missing.  

The European Commission and international media watchdogs should continue 
to monitor the situation and keep up the pressure and ensure that international 
media standards are met. The international community can apply pressure to 
the government to implement its own laws. However, that pressure should be 
sustained and consistent, rather than ad hoc. Occasional protests are perceived 
as politically selective and imbalanced.  

On the other hand, international donors and institutions should provide technical 
assistance and support for the local initiatives designed to overcome the current 
political divisions and create a stable and free media environment, in which 
rules are respected and illegal practices eliminated.  

In addition, defamation should be decriminalised while libel laws should be 
amended to avoid disproportionally elevated fines. 

 


