REGIONS:

SUBSCRIBE:

Sign up for weekly updates

ANEM's weekly report on media repression in Serbia



(ANEM/IFEX) - The following is ANEM's weekly report on media repression in Serbia for the week of 7 to 13 October 2000:




ANEM WEEKLY REPORT ON MEDIA REPRESSION IN SERBIA
OCTOBER 7 - OCTOBER 13, 2000

PUBLIC INFORMATION ACT TO BE ABOLISHED

BELGRADE, October 7, 2000 - President of the Serbian Parliament Dragan Tomic has scheduled a session of the Parliament for Monday, to debate bills tabled by the Serbian Radical Party and the Serbian Renewal Movement.

MPs will discuss bills on the repeal of the Public Information Act and the ownership transformation of the Politika media corporation as proposed by the Serbian Radical Party.

FOREIGN CORRESPONDENTS DETAINED AT BORDER

BELGRADE, October 7, 2000 - A large number of foreign journalists who spent all afternoon at Belgrade airport and the Horgos border crossing were allowed to enter the country tonight, Beta reports.

Reuters correspondent Sean McGuire told Beta that no official explanation had been given for the delay.

When asked whether all 62 journalists from 18 countries were allowed to enter, McGuire replied "it seems they will let them all in".

STATE TELEVISION BROADCASTS FROM KOSUTNJAK STUDIO

BELGRADE, October 7, 2000 - Staff from the state media network, RadioTelevision Serbia, have begun broadcasting from the network's studios in the outer Belgrade suburb of Kosutnjak. The program is under the administration of former director Nenad Ristic.

Editor Nikola Neskovic told media that the staff were attempting to establish a normal schedule and it was possible that this would commence from Sunday.

"It is impossible to work in the main offices in Takovska Street because the building has been practically demolished, so we have been working steadily and broadcasting from Kosutnjak," he said.

Neskovic also said that since the network had resumed operation under new management at about 9.00 p.m. yesterday, there was no need for the staff strike which began earlier this week to continue.

RADIO BELGRADE WITH NEW EDITORIAL POLICY

BELGRADE, October 7, 2000 - The new Editorial Board of Radio Belgrade stated on Friday that it would prepare and edit programmes in accordance with the principles of objective informing, until such time as the new management of Radio Television Serbia was formed. The statement sent to SRNA agency said that members of the previous editorial team of Radio Belgrade's First Channel had left the offices, thus virtually closing down the programme at around 6:00 p.m. on Thursday.

B2-92 BACK ON 92,5 MHz

BELGRADE, October 7, 2000 - The entire ANEM network of independent radio and television stations is now operating at full power to provide a serious information service on current events in Serbia, Chairman Veran Matic said today.

Matic said that the network's main concern was to encourage the public to act with dignity in assisting the democratisation of the government which had won last week's elections and to make its transition to power as efficient as possible.
The return of autonomy to broadcasters in the provinces would commence soon, said Matic, adding that Belgrade Radio B2-92 had finally merged with Radio B92, the station hijacked by the regime last April. A group of Otpor activists had liberated Radio B92 on Thursday, said Matic, and Radio B2-92 staff were now broadcasting from their former premises.

MEDIA EDITORS RESIGN

LESKOVAC, October 7, 2000 - Newly elected Democratic Opposition of Serbia representative in Leskovac local parliament Milorad Marjanovic told Beta that the representatives of the coalition had appointed new editors of the local media during the night since the incumbent editors had offered their resignations. According to Marjanovic, correspondent for Danas, Radio B2-92 and Free Europe Zoran Rakic had been appointed temporary acting director of local Television Leskovac and DOS leader Drazen Ruzic had also become a member of the editorial team.

DNEVNIK EDITOR-IN-CHIEF RESIGNS

NOVI SAD, October 7, 2000 - Editor-in-Chief of Novi Sad daily Dnevnik Mile Stanivuk resigned yesterday and the paper appeared at newsstands on Saturday after a one day pause, Beta reports. In his statement, Stanivuk said that he had resigned in the full understanding of the seriousness of the moment and the responsibility for the future of the editorial staff and daily Dnevnik.

BLIC RETURNS TO THE BORBA PRINTING HOUSE

BELGRADE, October 7, 2000 - Belgrade daily Blic will as of tonight be printed again in Borba's printing shop, featuring colour pages, the daily's director Miodrag Djuricic told Beta today. "People from the Borba printing shop are our old and good partners, but they could not accept us as we and they wanted for political reasons," Djuricic said. He said that Blic would be printed in several printing shops, with Borba as the major printer. Djuricic said that they had printed 200,000 copies of the Friday edition and would be printing 220,000 on Saturday, Beta reports.

RTS NOVI PAZAR DISOBEYS YUGOSLAV LEFT MEMBER EDITOR

NOVI PAZAR, October 7, 2000 - All employees of the Radio Television Serbia local branch in Novi Pazar yesterday disobeyed Director Zuhra Mumdzic and ceased broadcasting. Television Novi Pazar disconnected its transmitter, while the radio is currently rebroadcasting Radio Belgrade. According to journalists' statements, the conflict between the employees and the director arose when the director demanded that workers turn off the television on which they were watching the new RTS. Director of Novi Pazar Television and President of the local Yugoslav Left branch Zuhra Mumdzic called in the police over the dispute.

INDEPENDENT JOURNALIST ASSOCIATION ON MEDIA TAKEOVERS

BELGRADE, October 8, 2000 - Asserting that there was a tendency for state media to be taken over in a "chaotic and unprincipled manner", the Independent Association of Serbian Journalists announced yesterday that all state media taken over by the opposition and journalists needed to set up a crisis headquarters, "with an obligatory consultation with the Association".

"The liberation of Radio Television Serbia must firstly be based on hiring journalists and editors who have proved their professional and moral integrity, who have not been sullied by totalitarian propaganda and who aimed hate rhetoric against their own citizens and opponents," said the statement.

The Association also demanded the immediate release of political prisoners, journalists Miroslav Filipovic and Zoran Lukovic.

RTS STRIKE COMMITTEE DEMANDS DISMISSAL OF MANAGEMENT

BELGRADE, October 8, 2000 - Radio Television Serbia Strike Committee reiterated its main demand today that all managers, department heads and compromised journalists be urgently dismissed from positions they were attempting to return to.

"We demand that the Serbian Parliament form a new leadership in accordance with the law, leaving out everyone from the incumbent management. The new leadership must be made up of politically unbiased people, whose only obligation will be high professionalism and the unbiased informing of citizens," said the statement.

"We demand the abolition of all illegal dismissal notices, and that all workers on forced leave be immediately recalled. Only in this way will we be able to create a truly new radio and television which will serve its people," said the statement, Beta reports.

STV NEGOTIN BACK ON CABLE AFTER EIGHT YEARS

BELGRADE, October 8, 2000 - Independent television Negotin, the only member of ANEM in the Timok District, has resumed broadcasting its programmes on the cable network, the television's director Dejan Grujic told Beta on Saturday.

According to Grujic, the decision to broadcast STV via cable, which covers the entire municipality, was made by Radio Television Krajina Negotin's Managing Board and the founder, Negotin Municipal Assembly. The demand for the return of STV to the cable network was also expressed by the citizens of Negotin during the recent protests against the election fraud.

STV's right to broadcast via cable was abolished eight years ago.

NEW DIRECTORS IN LESKOVAC MEDIA HOUSES

LESKOVAC, October 8, 2000 - Employees of the Leskovac local weekly Nasa rec, founded by the Leskovac Municipal Assembly, yesterday voted unanimously to appoint the daily's journalist Andreja Tomasevic as the new acting director and editor in chief following the resignation of long standing director and editor in chief Mihajlo Dedic.

Zivko Ljubisavljevic and Aleksandar Davinic resigned from Radio Television Leskovac in the presence of DOS representatives on Thursday night. DOS appointed Danas correspondent Zoran Rakic, who was sacked from the television a year ago, as the new acting director.

In the local parliament, DOS won 28 seats, the Socialist Party and the Yugoslav Left 42, and the Serbian Renewal Movement and a group of citizens three each.

THREE RULES FOR MEDIA

BELGRADE, October 8, 2000 - Member of the DOS media crisis headquarters Goran Svilanovic told the Sunday edition of daily Blic that media houses must resume work in an unbiased and professional manner, and that, for now, there could be no sacking. Svilanovic also said that programming should be carried out by those journalists who enjoyed the support of their colleagues.

"I have asked the incumbent directors of some media houses to be around, but not to interfere and to allow the journalists supported by their colleagues do the work," Svilanovic said.

Svilanovic concluded that he would insist on the current situation being legalised as soon as possible.

CITIZENS CONFISCATE CACAK TELEVISION EQUIPMENT

CACAK, October 8, 2000 - Dozens of citizens and Otpor members last night broke down the door and entered the building housing the Cacak branch of the Socialist Party and the offices of Television S, Beta reports today. Several uniformed policemen standing in front of the building did not intervene.

President of the local branch of New Serbia Jovo Popovic stated that the citizens had gathered spontaneously, and in protest at the confiscation of TV Cacak's equipment during the bombing, had entered the premises of Television S, taken the equipment and brought it back to TV Cacak.

Popovic added that he had contacted the president of the local Socialists Dragan Bojovic, informing him of the events and asking him to bring the keys, which he refused.

INDEPENDENT JOURNALIST ASSOCIATION TAKES OVER KEYS OF SERBIAN JOURNALISTS' HOME

BELGRADE, October 8, 2000 - Representatives of the Independent Association of Serbian Journalists yesterday entered the premises of 28, Generala Zdanova Street in Belgrade. Quoting article 8 of the Association's Convention, which defines the right to the return of the possession created by generations of journalists, the Association stated that the said building belonged to all journalist associations and threw out the journalists who were on the premises.

The Association scheduled an open session in the Serbian Journalists' Home for Monday, October 9, at noon, inviting all journalists to attend. The Independent Association of Serbian Journalists emphasised that nobody would be thrown out of the premises, but that the offices would be used equally by all journalists and journalist associations in Serbia.

RADIO BELGRADE FORMS TEMPORARY EDITORIAL COLLEGIUM

BELGRADE, October 9, 2000 - A group of Radio Belgrade employees has founded a temporary editorial collegium which has taken over all management and editorial functions.

"The basic principles this collegium will adhere to are the principles of professionalism, unbiased informing and openness toward all political options and parties," said the statement issued by the collegium, Beta reports. Members of the temporary management are Slobodan Divjak, Dragan Mihovic, Radovan Pantovic, Elizabeta Arsenovic, Jelena Hinic, Jovan Arezina, Rados Glisic, Slobodanka Arsenijevic, Ljubica Cetkovic, Branislava Saper, Ivana Stefanovic and Milan Orlic.

"This body has the authority which comes from the majority support its members have in all departments," said the statement. The temporary editorial collegium will work until the legal appointment of the house's management.

STATEMENT FROM BORBA EMPLOYEES

BELGRADE, October 9, 2000 - A group of Borba employees yesterday demanded an immediate change not only in editorial policy, but also in the editorial team of this daily.

A statement submitted to FoNet, signed by fourteen employees from this media house states, "The journalists, photographers and contributors signed below are sincerely concerned for the future of this daily. We demand that affairs in this house finally be put in place, that politics be returned to politicians, the newspaper to those professionals who did not sully the reputation of their honourable profession, and the paper returned to its readers".

FORMER BORBA JOURNALISTS DENIED ENTRANCE

BELGRADE, October 9, 2000 - Representatives of daily Borba's Crisis Headquarters did not allow journalists thrown out of the building in 1995 to enter their former offices, a delegation of the sacked journalists stated today.

The statement claimed that the Borba Crisis Headquarters barred around sixty journalists who had gathered in front of the building from entering.

The delegation of journalists reminded the public that Borba was still being published by the same crew of journalists and editors who were previously managed by Yugoslav Left senior official Zivorad Djordjevic, FoNet reports.

VNS BROADCASTS TV SERBIA

PODGORICA, October 9, 2000 - The Managing Board of the Montenegrin Assembly of People's Councils Television stated today that they would rebroadcast the programmes of New Television Serbia until further notice.

The statement added that the newly founded media house, for understandable reasons, had not been in a position to prepare and broadcast its own programmes for the past several days.

TV VNS began work on September 15 and was registered with the federal administration. It stated that that the new television station would speak "with the voice of all those expelled from all media in Montenegro" and that it would attempt to remove the information blackout of the journalistic and party single-mindedness in Montenegro.

GORICA GAJEVIC'S GUARDS SNATCH TAPE FROM ANEM CREW

BELGRADE, October 10, 2000 - Bodyguards belonging to Socialist Party senior official Gorica Gajevic yesterday confiscated a video tape from an ANEM television crew shooting left coalition representatives leaving the Serbian Parliament through a back door. Security guards also took away their parliamentary credentials, Beta reports.

CRIMINAL CHARGES FILED AGAINST AREZINA

BELGRADE, October 10, 2000 - The Association of Yugoslav Composers (SOKOJ) yesterday filed criminal charges against Commercial Court President Milena Arezina. The Association claimed that it had launched about twenty procedures against Radio Television Serbia for copyright violations, and that Arezina had placed all such cases in her drawer. Arezina had thus prevented the composers, despite court rulings in their favour, from obtaining fees due to them. The total disputed sum is estimated at around 28 million dollars.

JOURNALIST ASSOCIATION: OUTBURSTS OF AGGRESSION IN CERTAIN OFFICES

BELGRADE, October 10, 2000 - The Association of Serbian Journalists Managing Board stated yesterday that the Independent Association of Serbian Journalists could use certain offices in the Serbian Journalist Home, but not the whole building, unless approved by relevant republic bodies.

The Managing Board of the organisation, whose president until recently was editor in chief of Radio Television Serbia Milorad Komrakov, discussed the new media situation in Belgrade and Serbia at its early session on Monday and assessed that efforts to change the editorial policy in certain staff offices had resulted in aggression not becoming not only of journalists but also of a democratic society.

The Independent Journalist Association held a session in the premises of the Journalist Home, inviting representatives of the Journalist Association to attend. Members of the Independent Association announced that they would request official representatives of the Journalist Association to show them documentation and invoices from the organisation in order to reach agreement on the joint use of Journalist Home offices.

RTS STRIKE COMMITTEE TAKES OVER EDITORIAL POLICY

BELGRADE, October 10, 2000 - The Radio Television Serbia Strike Committee yesterday temporarily took over the editing of all state television programming, announcing that they would use only criteria based on the professional journalism code.

The statement issued by the Strike Committee justified this decision by the fear that RTS programming might once again become instruments in the hands of political parties. It was emphasised that RTS programming would be carried out solely by professionals who had not compromised themselves in the past.

Gordana Susa, former journalist and state television editor, currently editor of the independent television production Video Weekly and president of the Independent Association of Serbian Journalists, has been appointed editor of the Information section and the main coordinator of the Strike Committee's programming body is former RTS editor Nenad Ristic.

DRAGOLJUB MILANOVIC AND KOMRAKOV ON HOME TREATMENT

BELGRADE, October 10, 2000 - Former Radio Television Serbia heads Dragoljub Milanovic and Milorad Komrakov have been discharged from the Emergency Center where they were treated for injuries sustained on October 5 and are now being treated at home, Belgrade daily Danas writes today. During the demonstrations against Slobodan Milosevic in Belgrade on October 5, angry citizens virtually stomped on RTS director Dragoljub Milanovic. According to one version of events, Milorad Komrakov was locked in one of the RTS offices, frozen with fear, and then transferred to the City Assembly so that vengeful demonstrators could not lynch him.

The daily writes that former deputy editor-in-chief Dusan Vojvodic is also back in Belgrade. When demonstrators were charging the RTS building last Thursday, Vojvodic is reported to have ordered all employees to remain inside, because tanks and the army were coming to defend them. After that he calmly walked out of the television grounds. The daily quoted employees as accusing Vojvodic of "sacrificing people" during the NATO bombing of the RTS building last year.

EDITOR IN CHIEF OF RTS STUDIO IN VALJEVO RESIGNS

VALJEVO, October 10, 2000 - Editor-in-Chief of Valjevo Radio Television Serbia studio Slobodan Rakovic handed in his written resignation yesterday. Employees of the Valjevo studio have formed a seven-member editorial collegium. In addition to reporting for RTS programmes, the Valjevo studio is also broadcasting its own all-day programme.

EDITORS OF RTV VRANJE AND LOCAL PAPER RESIGN

VRANJE, October 10, 2000 - Editor of Radio Television Vranje Sinisa Mitic and editor of local daily Slobodna rec Gradimir Jovanovic resigned yesterday, Beta reports. Democratic Opposition of Serbia representative Dragan Janjic stated that both editors had agreed to resign after talks with the local mayor Stojadin Stankovic. It was agreed at the meeting that the acting director of the television and the paper be appointed by a consensus between representatives of the local parliament and the local Vranje branch of DOS.
TV NOVI SAD FOR NEW, UNCOMPROMISED MANAGEMENT

NOVI SAD, October 10, 2000 - The TV Novi Sad Strike Committee today demanded the dismissal of the entire management of TV Novi Sad and Radio Television Serbia as well as that of Federal Minister of Information Goran Matic and Minister of Information Aleksandar Vucic. Beta reports that the committee also demanded the immediate abolition of the Public Information Act.

The statement issued by the Strike Committee specified that it would appeal to Yugoslav President Vojislav Kostunica and the Federal Parliament to appoint a new management for TV Novi Sad, one which would enable unbiased informing and undisturbed work. TV Novi Sad strikers supported the demand made by the Independent Association of Serbian Journalists that crisis headquarters be formed in state media in consultation with the Association, since there was a tendency after the October 5 demonstrations for media to be taken over in a somewhat chaotic and unprincipled manner.

RADIO PRIBOJ UNDER DOS CONTROL

PRIBOJ, October 10, 2000 - DOS representatives in Priboj joined by the local citizens and the Priboj Info Center Strike Committee last night broke into the offices of Radio Priboj and broadcast a two-hour Free Radio Priboj programme, Radio B92 reports today.

This move ensued after the failure of the RTV Priboj Managing Board to carry out the promised dismissal of RTV Priboj editor and the change in editorial policy. The Managing Board had initially responded positively to DOS demands, however, they soon changed the locks on the gate and ceased broadcasting. After the local DOS warning that such action would result in the wrath of the citizens did not bear results, the citizens of Priboj gathered in the town center and broke into the radio's premises. Until the final status of the media house is confirmed, programming will be edited by representatives of the RTV Priboj Strike Committee. The problem of Television Priboj remains unsolved, since its equipment has been taken to the local Socialist Party premises together with all archives.

JOURNALIST MIROSLAV FILIPOVIC RELEASED

BELGRADE, October 10, 2000 - The Supreme Military Court today overturned Kraljevo journalist Miroslav Filipovic's seven-year prison sentence for espionage and the dissemination of false information. The Supreme Court returned the verdict for reconsideration to the first-degree court in Nis. "I am happy to say that as of today Miroslav is a free man," his wife Slavica Filipovic said after the announcement of the verdict. The Supreme Military Court ruled to abolish the verdict due to violations of the criminal procedure.

ASSOCIATION OF INDEPENDENT JOURNALISTS DEMANDS MURDERERS OF SLAVKO CURUVIJA BE FOUND

BELGRADE, October 11, 2000 - The Independent Association of Serbian Journalists today issued a statement to remind the public that a year and a half has passed since the murder of journalist Slavko Curuvija without the murderers or those who hired them being found, or any official statement by state bodies made on the course of the investigation. The Association stated that the journalism profession could not be made democratic until the murderers were found.

ZORAN LUKOVIC TO BE RELEASED ON WEDNESDAY

BELGRADE, October 11, 2000 - Journalist Zoran Lukovic, who is serving his second month in Padinska Skela, will be released on parole on Wednesday morning with the prison warden's consent, Lukovic's lawyer Gradimir Nalic told Radio B92 today.

"We demanded this primarily because the management recommended that he wrote a request so as to reduce the compensation the new authority will have to pay. Namely, we will demand legal compensation for damages, not only because of the financial damage caused to our client, but also because of moral and social damage. We will seek the annulment of all the consequences of this punishment," said Nalic.

Zoran Lukovic was a journalist for Belgrade daily Dnevni telegraf. He was sentenced to five months in prison because of his controversial article on the then Serbian Deputy Prime Minister Milovan Bojic.

MORE THAN 100,000 UP IN FLAMES

BELGRADE, October 12, 2000 - More than 100,000 German marks kept in the Radio Television Serbia management safe went up in flames during the demonstrators' break-in on October 5, FoNet reports quoting well-informed circles in the new state television. A considerably larger amount of marks, estimated by some as even half a million, was reported to have been saved, because the safe had several compartments. According to FoNet sources, this money was used for "the daily needs" of RTS.

KOMRAKOV: I CANNOT CHAIR

BELGRADE, October 12, 2000 - President of the Association of Serbian Journalists Milorad Komrakov told a session of the organisation's Managing Board that due to a sudden deterioration in his health he could not convene and chair the meetings, the organisation stated on Wednesday.

According to state electronic media, Komrakov proposed that in accordance with the Statute a member be elected to manage the Association.

A statement issued by the Association said that next election assembly of the organisation would be held on November 6 2000 and because of this latest development, the organisation had not presented this year's journalism awards.

FILIPOVIC RETURNS TO WORK

BELGRADE, October 12, 2000 - Kraljevo journalist Miroslav Filipovic, who was released yesterday after serving several months of a seven-year prison sentence for espionage, told Radio B92 today that he would return to work immediately.

Filipovic thanked the Serbian and international public who had made him a symbol of the democratic struggle for change. He also said that he was not optimistic that journalists would soon no longer need to fear for their freedom.

DUVE: POLITICAL CHANGE ALSO ACHIEVED BY INDEPENDENT JOURNALISTS

BELGRADE, October 13, 2000 - OSCE representative for media freedom Freimut Duve yesterday assessed that in addition to what had been achieved by democratic forces, political change in Yugoslavia had also been achieved by independent journalists.

Duve told a press conference in Belgrade yesterday that the new authorities in Yugoslavia were showing the first democratic signals and that one of them was the release of imprisoned journalist Miroslav Filipovic. Duve said he also expected the release of Albanian poet Flora Brovina within a day or two, a move through which the new authorities in Yugoslavia would show pragmatism towards the solution of the Kosovo status, for which difficult and hard talks were expected.

Speaking about the media in Yugoslavia, Duve said it was very useful that President Kostunica had included persons in charge of media issues in his crisis headquarters. Duve also said that experts from the OSCE, international media and other organisations could be of great help to the Yugoslav authorities in the transitional period when democratic institutions and legal reforms were being established. "The transition of Yugoslav media to market principles should be followed by legal and financial help from abroad," Duve said pointing out the possible problems resulting from the transformation of state and pro-regime media, which have changed their editorial policy since the October 5 demonstrations. "We must tell the international community and those who should and want to help that the situation in Yugoslavia is different now," Duve emphasised.

URGENT RELEASE OF ZORAN LUKOVIC DEMANDED

BELGRADE, October 13, 2000 - The Independent Association of Serbian Journalists today protested against the postponed early release on parole of Belgrade journalist Zoran Lukovic, who is currently serving a five-month prison sentence because of an article published in the Belgrade daily Dnevni telegraf.

The Association especially condemned Deputy Justice Minister Zoran Stevanovic for the two-day delay in announcing the response from the parole commission. The Association pointed out that the Justice Ministry itself had suggested that Lukovic seek early parole.

The Association and lawyers from the Yugoslav Committee of Human Rights Lawyers requested that OSCE representative for media freedom Freimut Duve and the chief of the Belgrade office of UN Representatives for Human Rights, Barbara Davis, demand that the republic authorities release Lukovic.

HALF A MILLION GERMAN MARKS FOUND IN STATE TELEVISION SAFE

BELGRADE, October 13, 2000 - Radio Television Serbia's Commission yesterday found 500,000 German marks in the television's safe, Beta reports today quoting RTS sources.

STATE TELEVISION BROADCASTS 'ANATOMY OF PAIN' ABOUT THE BOMBING OF ITS PREMISES

BELGRADE, October 13, 2000 - Radio Television Serbia last night broadcast a documentary film entitled Anatomy Of Pain about the NATO bombing of its premises last year during which 16 employees lost their lives, Beta reports. NATO planes bombed the RTS building in Aberdareva Street in Belgrade at 2:06 a.m. on April 23 last year killing 16 employees and injuring several others. The film is a Radio B2-92 production which was awarded first prize at Belgrade's festival of short films.

RTV SAN RESUMES BROADCASTING

NOVI PAZAR, October 13, 2000 - Radio Television San from Novi Pazar resumed broadcasting its radio programme on 98,5 MHz FM yesterday morning, Beta reports. This station received a permit for experimental programming back in 1993, but was closed down by Milosevic's regime several times. The proprietor of RTV San Rusdija Sabotic told Beta that for now it would broadcast only experimental radio programmes. RTV San is also rebroadcasting Radio B2-92 programmes.

TELEVISION TERRA WANTS TO NEGOTIATE

BELGRADE, October 13, 2000 - The editorial collegium and the employees of Television Terra yesterday decided to appoint Zivojina Djelic as new acting editor-in-chief of the station, because of the Managing Board's failure to
meet their demands to begin negotiations with the Association of Independent Electronic Media and Radio B2-92 on the regulation of property and legal relations of Televison Terra.

The statement issued by the television, which the Srbijasume company and pro-regime Radio B92 launched several months ago under the title Srbijasume 92, said that the Managing Board of Srbijasume had refused to dismiss the
incumbent editor in chief of Television Terra, Yugoslav Left senior official and Deputy Serbian Minister of Information Radmila Visic. Visic was accused in the statement of "drastically moving away from the initial editorial concept of Television Terra, by introducing political content which opposed the initial concept of solely ecological, cultural and entertainment
programming." The statement demanded that the company's legal experts urgently begin negotiations with ANEM and Radio B2-92 regarding the "equipment and the frequency" of the television station.

Due to a ruling by the Belgrade Business Court in April 1999, the Belgrade Youth Council took over the then independent Radio B-92 and appointed new
management.

The statement issued by Television Terra said that Djelic and the editorial collegium would continue to fight for the return of the television station to the air and that it would establish contact with the majority owner and
all the other founders and state public institutions. The television also sent a public appeal to colleagues and authorised state bodies not to allow the disappearance of this station whose ecological concept was unique in the
country.

STATE TELEVISION TO PRODUCE PROGRAMME ON MURDERED JOURNALIST

BELGRADE, October 13, 2000 - Television Belgrade, part of the state media network, announced yesterday that it had begun pre-production of a programme on Slavko Curuvija, the journalist and newspaper publisher who was murdered in Belgrade last year.

The program will be aired in several days.



Latest Tweet:

The Formula One Group disregards its human rights commitments and overlooks grave rights abuses in #Bahrain. Some o… https://t.co/hQcgkFxCD9

Get more stories like this

Sign up for our newsletters and get the most important free expression news delivered to your inbox.

CLOSE